خريد بک لينک
گيفت کارت
بازي هاي دخترانه
دانلود اهنگ
رزرو آنلاين هتل خارجي
دانلود رمان جديد
رزرو آنلاين هتل خارجي
باسکول پند
دانلود فيلم با لينک مستقيم
کانکس
ثبت شرکت در عمان
خريد سکه سوکر استار ارزان
بتن سخت
فلنج
دانلود آرشیو پایان نامه در ایران
تاريخ : 12 دی 1395 | 12:40 | نویسنده : مهدی | بازدید : 40
پاورپوینت مکتب شیکاگو

پاورپوینت مکتب شیکاگو

دانلود پاورپوینت مکتب شیکاگو

پاورپوینت مکتب شیکاگو
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 2622 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 33

پاورپوینت مکتب شیکاگو

دانلود پاورپوینت مکتب شیکاگو

این پاورپوینت در 33 اسلاید می باشد


مکتب شیکاگو می‌تواند اشاره به یکی از موارد زیر داشته باشد:

  • مکتب اقتصادی شیکاگو
  • مکتب شیکاگو (نقد ادبی)
  • مکتب شیکاگو (جامعه‌شناسی)
  • مکتب شیکاگو (معماری)

دانلود پاورپوینت مکتب شیکاگو






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت مکتب شیکاگو ,

تاريخ : 12 دی 1395 | 12:39 | نویسنده : مهدی | بازدید : 35
پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی

پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی

دانلود پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی

پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 10015 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 91

پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی

دانلود پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی

این پاورپوینت در 91 اسلاید می باشد


شیوه اصفهانی نام آخرین نوع شیوه معماری سنتی ایرانی است، و دو دوره دارد که دوره نخست آن به زمان قراقویونلوها باز میگردد.

به حکومت رسیدن سلسله صفویه در ایران موجب به وجود آمدن حکومتی شد که ایران بعد از سلسله ساسانیان به خود ندیده بود. مذهب (شیعه) و تشکیلات منظبط ناشی از آن باعث گردید که این دولت بر تمام شئون زندگی مرم مسلط گردد اوج گرفتن حیات عقلی شیعه در این دوره که ملازم با تجمع متفکران و اندیشمندان شیعه در مراکز عمده آن روزگار به ویژهاصفهان و تبادل آراء و افکار آنان است، دوره جدیدی را در زمینه حکمت و فلسفه شیعه به همراه داشت۳۱۱ و جلوه از تمدن را در این کشور پایه گذاری کرد. و حکومت بنا به سنتها گذشته سازماندهی، راه اندازی و ایجاد تا سیسات و تجهیزات زیر ساختیرا عمداً بر عهدهه گرفت در واقع این سیاستهای را دانباله و الگو گرفته سیاستهای ساسانیان می‌توان دانست. آنچه مشخص است که دولت صفوی جمع بندی از تاریخ چند هزارساله ایران بوده که مکتبی را تحت عنوان اصفهانی را از جمع  بندی ماهرانه فلسفه، هنر، معماری و شهر سازی روز گار کهن ارائه کردو آن را با توجه به مصادیق و مفاهیم روز خود به جامعه معرفی کرد.


از مظاهر بارز این دوره و آثار شکوهمند آن که هنوز هم در سر تا سر ایران نمود دارد این است که یکی شبکه راههای عمودبرهم بوده، که از کوهستانها به داخل کویرها و نمکزارها گسترش یافته بودو دیگر ساختن رباطها و کاروانسراهای بزرگ و توقفگاهای آبرومند، کاخها و بستانهای زیبا و 
خوش منظر که در فواصل راهها که در آنها همه گونه وسائل آسایش و رفاه  مردم فراهم آمده بود را دانست.

دانلود پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت آشنایی با آثار معماری شیوه اصفهانی ,

تاريخ : 12 دی 1395 | 12:39 | نویسنده : مهدی | بازدید : 33
پاورپوینت طراحی پایدار در معماری

پاورپوینت طراحی پایدار در معماری

دانلود پاورپوینت طراحی پایدار در معماری

پاورپوینت طراحی پایدار در معماری
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 588 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 24

پاورپوینت طراحی پایدار در معماری

دانلود پاورپوینت طراحی پایدار در معماری

این پاورپوینت در 24 اسلاید می باشد.

سیمای شهرهای اقصی نقاط جهان که تا چندی پیش هرکدام درون خود دنیایی متفاوت داشت، هر روز با سرعتی افزون تر در پی محو شدن آن چیزی است که به آن هویت مستقل می‌داد و این امر همسانی و یکنواختی را به بار آورده است. معماری و شهر برای انسان قبل مدرن، محصول خلاقه‌ای بود که نتیجه محدودیتهای اقلیمی و سازه ایی از طرفی و باورهای جمعی افراد از طرف دیگربود. آنچه که فضای مصنوع او را تشکیل می‌داد، برخاسته از بستر و همپا و همراستا با ویژگیهای آن منطقه بود. این پیوند سبب گشته بود که محصول اندیشهٔ معمار در حدود ویژگیها و بایدهایی که مصالح محلی و شرایط محیطی به اثر اجبار می‌نمود، امکان حرکت داشته باشد. از جهت دیگر به علت باورهای متافیزیکی به طبیعت و پدیده‌های آن و لزوم حفظ این عرصه به عنوان موهبت، مدیریت پسماندها نیز به گونه ایی انجام می‌گردید که چرخه حیات مختل نگردد. لازم است ذکر شود که سرعت تحول و تغییرات نیز به گونه ایی بود که فرصت آزمایش و خطا و سپس تصحیح به جهت حفظ هرچه بیشتر ساختارهای زیستی را ممکن می‌نمود. اما حریم باور متافیزیکی شکست و بشر تنها یک چیز و آن ذهن انسانی را محور قرار داد و دلیل بودن را در اندیشیدن و حتی بصورت افراطی در شک دائم یافت و چنان بر خود باور یافت و خود را از قید و بند رهایید که هر آنچه را انجام می‌داد، درست می‌پنداشت. جالب اینجاست که سرعت این تغییرات نیز امکان سنجش بازخوردها را از بین برده بود. بشر به مدد بهره‌گیری از تکنولوژی جهت جبران ضعفهایش و قرار دادن آن به عنوان بهترین دستاویز برای پاس خ به نیازهایش، دست یازیدن افراطی به طبیعت را به عنوان منبع تأمین نیازها مجاز دانست

دانلود پاورپوینت طراحی پایدار در معماری






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت طراحی پایدار در معماری ,

تاريخ : 12 دی 1395 | 12:39 | نویسنده : مهدی | بازدید : 27
پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)

پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)

دانلود پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)

پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)
دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 4447 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29

پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)

دانلود پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)

این پاورپوینت در 29 اسلاید می باشد.

دانلود پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت بررسی موزه ها (نمونه های خارجی) ,

تاريخ : 11 دی 1395 | 14:14 | نویسنده : مهدی | بازدید : 33
مبانی نظری سلامت

مبانی نظری سلامت

دانلود مبانی نظری سلامت

مبانی نظری سلامت
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 33 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 21

مبانی نظری سلامت

در  21 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

سلامت

از دید روانپزشکان سلامتی عبارت است از تعادل در فعالیت های زیستی، روانی و اجتماعی افراد که آناناز این تعادل سیستمیک و ساختارهای سالم خود برای سرکوب کردن و تحت کنترل در آوردن بیماری استفاده می کند.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت فکر و روان را این طور تعریف می کنند: سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران ، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی ، عادلانه و مناسب (میلانی فر ، 1382) .

لوتیسون و همکاران (1964) سلامتی روان را این طور تعریف کرده اند. سلامت روان عبارتند از این که فرد چه احساسی نسبت به دنیای اطراف محل زندگی ، اطرافیان مخصوصاّ با توجه به مسؤلیتی که در مقابل دیگران دارد.
چگونگی سازش وی با درآمد خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن دارد.

کارل مستجز می گوید : سلامت روانی عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش با حداکثر امکان به طوری که شادی و برداشت مفید و مؤثر به طور کامل شود .

طبق تعریف واتسون مکتب رفتارگرایی ، رفتار عادی نمودار شخصیت انسان سالم است که موجب سازگاری فرد با محیط و بالنتیجه رفع نیازهای اصلی و ضروری او می شود .

تعریف کینز برگ در مورد سلامت روانی عبارتست از (( تسلط و مهارت در ارتباط صحیح با محیط به خصوص در سه فضای مهم زندگی عشق ، کار ، تفریح)) او برای توضیح بیشتر می گوید (( استعداد یافتن و ادامه کار ، داشتن خانواده ، ایجاد محیط خانوادگی خرسند ، فرار از مسائلی که با قانون درگیری دارد . لذت بردن از زندگی و استفاده صحیح از فرصت ها ملاک تعادل و سلامت روان است)) اریک فرام روان تحلیل گر معاصر گفته است سلامت روانی همرنگی فرد با جامعه نیست بلکه برعکس عبارت است از تعدیل و تطبیق جامعه بر حسب نیازهای انسانیک جامعه سالم ظرفیت و توانایی انسان را به عشق ورزی با همنوعان به کار بارور به توسعه خود و به داشتن حس خود بودن که بر مبنای استفاده از نیروی سازنده شخص است گسترش می دهد و همچنین در جای دیگر می گوید : شخص سالم از نظر روانی کسی است که بهره ور بوده و از خود بیگانه نباشد پیوندش با جهان از راه عشق باشد ، از خرد خود برای دست یافتن به حقایق عینی استفاده کند خود را شخصیت بی همتایی بداند و در عین حال همبستگی خود را با دیگران حفظ کند و تا عمر دارد در حال تولد باشد و زندگی را موهبت پر ارزش تلقی نماید ( شعاری نژاد 1376 ).

سلامت یک مرحله نیست؛بلکه یک فرآیند است که تعاریف مختلفی از آن ارائه شده است. موضوع مشترک تمام تعاریف سلامت، شامل خود مسئولیتی[1] و اتخاذ یک سبک زندگی سالم است (ادلین و همکاران،2000)ضمن تعریف سازمان بهداشت جهانی:« سلامت؛ حالت تندرستی[2] کامل جسمانی، روانیو اجتماعی است نه صرفاً فقدان ضعیف یا بیماری»(Who ، 1974؛به نقل از ادلین[3] و همکاران،200).

سلامتی[4] یکی از واژه هایی است که گمان می کنیم تعریف آن آسان است مگر وقتی دریابیم که این واژه برای مردم مختلف معنای بسیار متفاوتی دارد. معنای لغوی ریشه سلامتی «کامل بودن[5]» است.

 


[1]Self responsibility

[2]Well being

[3]Edlin, G,

[4]Health

[5]Wholeness

...

معیارهای سلامت

1- معیار فعالیت ذهنی: از بررسی های به عمل آمده چنین نتیجه گیری شده است که افراد نوروتیک[1] و شخصیت های ناسالم فاقد این خصوصیت هستند و فعالیت مفید ذهنی میتواند برای ارزیابی سلامت روانی مورد استفاده قرار گیرد.

2- کنترل و وحدت فکر و عمل: کنترل موثر یکی از مطمئن ترین نشانه های شخصیت سالم است و ویژگی وحدت فکر و عمل که معمولاً به عنوان وحدت شخصیت از آن تعریف می شود، معمولاً افراد بیمار روانی فاقد آن هستند.

3- احساسات و عواطف سالم و مثبت: احساساتی مانند عدم امنیت، ناشایستگی، خشم، حسادت، حقارت،گناه نشانه های بی نظمی عاطفی است و می تواند منتهی به بیماری روانی گردد. بر خلاف آن احساسات پذیرش عشق، تعلق، امنیت،شایستگی فردی، نشانه های ثبات عاطفی هستند و به عنوان نشانه های سلامت روانی محسوب  می شوند و سلامت عاطفی بخش اصلی سلامت روانی است.

4- آسایش و آرامش خاطر به عنوان یک معیار سلامت روانی: غالباً در بحث از سلامت روان این معیار مورد اشاره قرار می گیرد و سایر معیارهای سازگاری و سلامت روانی به آرامش فکر مربوط می شود.

5- معیارنگرش سالم: سلامت روانی در حالت دشمنی، تعصب، پیشداوری، نا امیدی غیر ممکن است. باید نگرش های سالمی نسبت به زندگی، مردم،کار با واقعیت داشته باشد. نگرش های نا سالم در مورد سلامت روانی همان طور عمل می کند که باکتریهای مخصوص برای سلامت جسم عمل می کنند.

6- تصور فردی سالم به عنوان نشانه سلامت روانی: شکی نیست سلامت روانی بستگی عمیق به این کیفیت دارد و چنانچه فردی، از خود مفهوم صحیحی نداشته باشد زمینه ساز مشکلات دیگر خواهد بود

7-  هویت فردی: ما باید بدانیم چه کسی و چه چیزی هستیم.

8- رابطه کافی با واقعیت: مثلاً کسی که تاکید بیش از حدی بر گذشته می کند نگرش ضعیفی نسبت به حقیقت دارد. نگرش ضعیف احتمالاً به عدم معاشرت و بیماری عصبی مربوط می شود. در حالیکه برخورد نا کافی با واقعیت ، مشخصاً در بیماری جدی تر از قبیل اسکیزوفرنیک دیده می شود. آنچه که در اینجا اهمیت دارد این حقیقت است که برای سازگاری و سلامت روانی یک رابطه با دنیای عینی مردم، وقایع و اشخاصی که روزانه با آنها سر و کار داریم لازم است ( اسچنسیدرز[2]،1965؛ به نقل از احمدی،1390).

 


[1]Norotic

[2]Schenceiders

...

دانلود مبانی نظری سلامت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری سلامت ,

تاريخ : 11 دی 1395 | 14:14 | نویسنده : مهدی | بازدید : 33
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 40 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت

در  25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مبانی نظری سبک­ هویت

دوران نوجوانی از قدیم دورانی دشوارتر از دوران كودكی تلقی شده است. شاید به این دلیل كه در این دوران تغییرات قابل توجهی از نظر جسمی، روان شناختی، شناختی و هیجانی در روابط اجتماعی در نوجوان رخ می­دهد. تحولات پیچیده علوم، فنون و فرهنگ و ارتباط آن­ها از طریق شبكه­های ارتباطی ابعاد گوناگون حیات انسان را تحت تاثیر قرار داده و او را با نیازها، شرایط پیچیده و جدید روبرو كرده است(شهرآرای،1384). "رشد در دوره نوجوانی ناشی از تعامل عوامل چند گانه زیستی، روان شناختی، اجتماعی، میان فردی، فرهنگی و تاریخی بوده و توجه به هر یكی از این عوامل به تنهایی نمی­تواند تصویر درستی از این تغییرات را به ما ارائه دهد. افراد در این مرحله سنی در معرض بسیاری از این مشكلات رفتاری و روانی قرار دارند. در دوره نوجوانی ضعف در تصمیم­گیری در زمینه­هایی مانند مدرسه، روابط با جنس مخالف و مواد مخدر نتایج منفی­تری از دوران كودكی را در بر داشته همچنین نوجوان بیشتر برای تصمیم­گیری­ها و نتایج كارهای خود نسبت به دوره كودكی مسئول می­باشد" (پترسون، 1988؛ به نقل از دستجردی، 1386). هیچ چیز در دنیا برای نوجوان و جوان به اندازه سوالاتی كه به هویت او مربوط می شود نگرانی و دلواپسی ایجاد نمی­كند. این كه او به گمان خویش، چگونه انسانی است و درباره استنباط دیگران درباره خود چه احساسی دارد، او را برای ((تسلط بر خود)) به تلاش وا می دارد. درك هویت خود مستلزم تقابلی روانی – اجتماعی است. به عبارت دیگر نوجوان باید بین تصویری كه از خودش دارد و تصویری كه از استنباط و انتظار دیگران از خودش دارد، هماهنگی ایجاد كند. نوجوان زمانی به ایجاد هویت دست می­یابد كه ارزش های خود را انتصاب و نسبت به اهداف یا افراد خاصی احساس وفا داری می­كند. "بررسی ها نشان داده اند كه رفتارهای پر خطر در دوران نوجوانی افزایش می­یابند و گرایش به تنوع رفتارهای پر خطر و یا پرداختن به چندین رفتار پرخطر با هم در این دوران دیده می شود برای نمونه ممكن است سو مصرف مواد و روابط جنسی ناایمن با هم رخ دهند" (فارل، وانیش، هوارد ، 1992؛ به نقل از دستجردی، 1386).

هویت

در مطالعه شخصیت انسان «هویت» جنبه اساسی و درونی است که به کمک آن فرد با گذشته خود ارتباط یافته، در زندگی احساس تداوم و یکپارچگی می­کند. شکل گیری هویت، ترکیبی از مهارتها، جهان بینی و همانندسازی­های دوران کودکی است که به صورت یک کل کم و بیش منسجم، پیوسته و منحصر به فرد در می آید که برای فرد، حس تداوم گذشته و جهت گیری به سوی آینده را فراهم می سازد. اریکسون بر این باور است که شکل گیری و پذیرش هویت فرد، تکلیفی به طور کامل دشوار و اضطراب­زاست. افرادی که به هویتی قوی دست می­یابند، برای رویارویی با مسائل بزرگسالی آماده می شوند و افرادی که نمی­توانند به چنین هویتی دست یابند، بحران هویت را  تجربه می کنند. چنین افرادی نمی­دانند که چیستند، به کجا تعلق دارند یا می­خواهند به کجا بروند. در نتیجه ممکن است از مسیر بهنجار زندگی، تحصیل، شغل و ازدواج کناره­گیری کنند (کشاورزی، 1388).

...

پایه های نظریه هویت

الف ) فروید

فروید (به نقل از شولتز، 2001)، یکی از اولین روان شناسان نظریه پردازی است كه سوال بنیادی ((تعریف خود)) را مطرح كرد. فروید بر این باور بود كه احساس فرد از خود، از درون فكنی های والدین در طول پدید آیی فرا خود و در پایان تعارض اودپیی شكل می­گیرد. فروید نه تنها معتقد بود كه این درون فكنی­ها پایه ((تعریف خود)) فرد در طول دوره كودكی را شكل می­دهد، بلكه این همانند سازی ها به طور معناداری در طول نوجوانی یا بزرگسالی تغییر نكرده و حفظ می شود. وی بر این باور بود كه مفهوم خود فرد، تابعی از فرآیندهای همانند سازی مهمی است كه در طول سال­های پیش دبستانی اتفاق می افتد.

ب ) اریكسون         

اگر چه فروید درباره همانندسازی و دیگر فرآیندهای مشابه هویت مطالبی نوشت، اولین نوشته های روان كاوانه كه شكل­گیری هویت را امری فراتر از همانندسازی كودكی و درون سازی والدینی تبدیل كرد، آن­هایی بودند كه اریكسون در كتاب خود با عنوان ((كودك و جامعه)) آورده است. او بر این باور بود كه وجود عناصر انتخاب شده هویت، كودك را از نوجوان و بزرگسال متمایز می­كند. وی بر این نكته تاكید می­كند كه ((انسجام هویت، پایان كودكی را نشان می­دهد)) (مارسیا، 1993؛ به نقل از شولتز، 2001).

اریكسون معتقد بود كه هر مرحله از رشد روانی – اجتماعی می تواند به وسیله ابعاد قطبی ویژه ای مشخص گردد. این كه چگونه افراد به طور موفقیت آمیز بحران­های دو قطبی را در هر مرحله حل می كنند، فر آیند رشد سالم یا مخالف آن را تعیین می كند (شهرآرای، 1384).

به نظر اریكسون، فرآیند رشد تحت كنترل اصل اپی ژنتیك رسش قرار می­گیرد، این اصل كه مراحل رشد به وسیله عوامل ارثی تعیین می­شوند، اما همچنین عوامل محیطی و اجتماعی كه با آن­ها مواجه می­شویم بر شیوه­های تحقق مراحل رشد تعیین شده ژنتیكی تاثیر می­گذارند. بنابراین رشد شخصیت هم تحت تاثیر عوامل زیستی و هم عوامل اجتماعی قرار دارد (شولتز، 2001). ...

...

پیشینه پژوهش

الف) تحقیقات خارج از کشور

تیسنگ[1](2010) استرس شغلی و خشنودی شغلی را در میان معلمان مدرسه ابتدایی شهر کاسیونگ مورد مطالعه قرار داد. نتایج نشان داد که استرس شغلی در معلمان ابتدایی در حد متوسط است همچنین خشنودی شغلی در معلمان ابتدایی شهر کاسیونگ نیز در حد متوسط است و سازش روانی در سطح بالاتری از خشنودی واقع شده است. بررسی­ها نشان داده در معلمان ابتدایی شهر کاسیونگ بین استرس شغلی و خشنودی شغلی همبستگی وجود دارد و روی هم رفته بین ارتباطات بین فردی و خشنودی شغلی رابطه ی نزدیکی وجود دارد.

چن[2] و همکاران (2009) در پژوهشی تحت عنوان رابطه بین میزان پریشان حالی و استرس شغلی، حمایت سازمانی و خشنودی شغلی نشان داد که بین میزان پریشان حالی و خشنودی شغلی رابطه معنی دار وجود دارد در صورتی که مطابق فرضیات پژوهشی بین استرس شغلی و خشنودی شغلی ارتباط منفی وجود دارد. به هر حال میزان پریشان حالی و استرس شغلی که شامل بار اضافی کار و اثر متقابل بین استرس­های نقش (ابهام و تضاد) است، ارتباط منفی با خشنودی شغلی دارد.

امپورل، ولپه و فورسترلنیگ[3](2006) در پژوهشی نشان دادند، افرادی که در سازمان ها رفتارهای ناسازگارانه دارند از هوش هیجانی بایستی برخوردارند و هوش هیجانی ارتباط مستقیم و مثبتی با رفتارهای سازگارانه دارد. هوش هیجانی با سلامت روان در ارتباط است و افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند توانایی بهتری برای مقابله با استرس دارند و در هنگام فشار کمتر دچار بیماری می شوند(سالووی و همکاران، 2001؛ به نقل از خسروجردی، خانزاده، 1386).

فوری[4](2004) طی اجرای تحقیقی به منظور تعیین پیش بینی کننده های موثر بر رضایت شغلی به این نتیجه رسید که بین رضایت شغلی و ابعاد کیفیت زندگی کاری رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. وی نتیجه می گیرد که بعد جو سازمانی به عنوان یکی از ابعاد کیفیت زندگی کاری مهم ترین عامل پیش بینی کننده رضایت شغلی است.

گانون[5](2004؛ به نقل از ییلاق و شکرکن و حقیقی، 1388) در پژوهشی نشان داد که هوش هیجانی ارتباط مستقیمی با رضایت از زندگی دارد. یعنی هرچه هوش هیجانی بالا باشد، رضایت از زندگی افراد بیشتر می شود و بالعکس.

 


[1] -Tseng

[2]-Chang

[3]-Ampurl, WolpeandFurstrlnyg

[4]-Fouzi

[5]-Ganun

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش سبک هویت ,

تاريخ : 11 دی 1395 | 14:14 | نویسنده : مهدی | بازدید : 29
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 37 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی

در  25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

مبانی نظری هوش سازمانی

هوش سازمانی[1]

ایده و مفهوم هوش سازمانی مهم است چرا که پارادایم های جزیی دیگری همچون یادگیری سازمانی و مدیریت دانش را در بر می گیرد. دقیقاً به همان اندازه که هوش کودک در زمان پیاژه بسیار مهم بود،استعاره هایی که ایده های هوش جمعی[2] را قابل کاربرد در سازمان می­کند، مهم خواهند بود. بررسی ساختارهای نامطلوب و فرآیندهای جمعی، تنها قسمتی از نیاز به توسعه ی هوش سازمانی را تشکیل می دهند. تمرکز اصلی هوش سازمانی بر دانش می باشد اما حوزه ای فراتر ازآن را نیز در برمی گیرد. تعریف از یک نقش آفرین، یک فرد یا جمعی که سازمان با هوش را تشکیل می دهند عبارت است از اینکه : هوش بطور شدیدی مرتبط با توانایی یک شخص با مجموعه ای از اشخاص در تمیز دادن مشخصات دانش فرهنگی، و به طور ویژه در تشخیص ، ارتباط دادن ، دست کاری کردن و کاربرد موثر و کارآمد آن دانش ها در تنوع محیط های پدیدآری[3]می باشد(کندی و کارول[4]، 2004).

تعریف هوش سازمانی

ویلنسکی[5]در 1967 هوش سازمانی را جمع آوری، طبقه بندی، ارائه و تبادل اطلاعات مورد نیاز جهت فرایند های تصمیم گیری می­داند (ویلنسکی، 1967). ماتسودا هوش سازمانی را به عنوان مجموعه ای متشکل از هوش انسانی و مصنوعی و تعامل آنها می داند (ماتسودا [6]، 1993).

هوش سازمانی ایجاد و تقسیم کارآمد نمایندگی بین افراد، گروه ها و سازمان است تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات این نمایندگی را در سطوح تصمیم گیری و اطلاع رسانی حمایت می­کند (کوریون[7]، 1993).

گلین معتقد است هوش سازمانی حاصل اجتماع و تعامل هوش تک تک اعضای سازمان است. هوش سازمانی فرایندی اجتماعی است که تئوری های آن براساس تئوری های هوش انسانی طرح ریزی شده است (گلین، 1996).

مک مستر[8]در 1996 هوش سازمانی را اینگونه تعریف می­کند:

هوش سازمانی، توانایی یک سازمان در جمع آوری اطلاعات ، داشتن نوآوری، تولید دانش و فعالیت براساس دانش کسب شده است (مک مستر، 1996).

ویر[9]در 1996 هوش سازمانی را توانایی سازمان در شکل دادن و تغییر محیط و سازگاری با آن براساس اهداف و توانایی ها تعریف می­کند (ویر، 1996).

هوش سازمانی اندازه گیری کمی کارآمدی سازمان در توزیع اطلاعات ویژه تصمیم گیری و اجرا است ( ماتسون ها[10]، 1998).

هوش سازمانی توانایی سازمان در جمع آوری، مدیریت و بکارگیری اطلاعات جهت اخذ تصمیمات کارآمد و موثر می باشد (مندلسون[11]، 2000).

علی رغم مباحث ذکر شده پیرامون هوش و آزمون های هوش مطالب زیادی را می توان از آن آموخت که یکی از مهمترین آنها مفهوم هوش از دیدگاه گاردنر است که می توان از آن به عنوان قیاسی مناسب برای توسعه هوش و به ویژه هوش سازمانی بهره جست. براساس این نظریه مفهوم هوش سازمانی با درک و ارزیابی قابلیت های بالقوه مورد نیاز یک سازمان جهت حل مشکلات و تولید کالاهایی آغاز می­شود که از روشی فوق العاده برای شبکه تجارت محیطی استفاده خواهند کرد (کاردنر، 1999).


[1]. Organizational Intelligence

[2]. Collective Intelligence

[3]. Phenomenal Enviroments

[4]. Kande&Karal

[5].Wilensky

[6]. Matsoda

[7]. Courbon

[8].Mc Master

[9].Weber

[10].David Matheson & James E. Matheson

[11].H.Mendelson

...

 

مدل های هوش سازمانی

مدل هوش سازمانی ماتسودا[1]

همانگونه که در دنیای انسانی و در حیات پرتلاطم بشری انسان هایی موفق و کارا خواهند بود که دارای هوشی سرشار وبهره­مند از درجه هوشی بالا باشند. بی تردید این انسان ها با بهره گیری از هوش خدادادی خود خواهند توانست بر مسائل ومشکلات زندگی خود فائق آیند. قطعاً در دنیای سازمانی نیز وضع به همین گونه خواهد بود، به خصوص اینکه در عصر حاضر هر چه زمان به جلوتر می رود با توجه به پیشرفت علم و فنون و پیدایش نیازها و چالشهای جدید، سازمانها نیز پیچیده تر و اداره آنها نیز مشکل تر می شود. این معنا پراهمیت خواهد شد که بپذیریم در هر سازمان امروزی علاوه بر منبع عظیم و خلاق انسانی هوشمند، ماشین آلات هوشمندی نیز در فرآیند عملکرد سازمانها نقش موثری ایفا می کنند(مک مستر[2]،1996).

بنابراین هوش سازمانی در سازمانهای پیچیده امروزی برآیند و ترکیبی از دو هوش فعال انسانی و هوش مصنوعی ماشینی خواهد بود که بی تردید مدیران سازمانها برای پویایی و افزایش کارایی سازمان خود راهی جز بهره گیری از این دو جریان هوشمند نخواهند داشت.

نی ماتسودا ژاپنی یکی از پدیدآورندگان نظریه هوش سازمانی را ترکیبی از دو عامل هوش انسانی و هوش ماشینی می داند. مدل هوش سازمانی که ماتسودا معرفی می­کند. باعث یکپارچگی پردازش دانش انسان و دانش برپایه ماشین در توانایی حل مسئله می شود(لیکبویتز[3]،2000).

برخلاف خیلی ها ماتسودا تاکید می­کند هوش ماشینی یک بخشی یکپارچه از هوش یک سازمان است. از نظر وی کار سازمانی که در واقع یک کار گروهی و تعاونی می باشد هم شامل عامل حل مسئله انسانی می باشد و هم شامل حل مسئله ماشینی. از نظر ماتسودا هوش سازمانی، بطور کلی مجموعه توانایی های ذهنی یک سازمان تعریف می شود. بنابراین هوش سازمانی ماتسودا دارای دو جزء است. هوش سازمانی به عنوان یک فرآیند و هوش سازمانی به عنوان یک محصول.هوش سازمانی به عنوان یک فرآیند، تجزیه و تحلیل تئوریک یک سازمان را با مجموعه ای از فرآیندهای فرعی فراهم می سازد و هوش سازمانی به عنوان یک محصول خط مشی ترکیبی و طرح و راهنمایی هایی جهت طراحی سیستم اطلاعاتی برای سازمان تهیه می­کند. البته این دو جزء از یکدیگر منفک نبوده و به عنوان دو عامل وابسته به یکدیگر در سازمان عمل می کنند(خدادادی،1386).

 


[1].T.Matsuda

[2].Mc Master

[3].Licbowtiz

...

 

پژوهش­های انجام شده

الف) پژوهش های خارج از کشور

لیتوین و استرینجر[1](1986) در مطالعات خود دریافتند که جو سازمانی خود کامه مبتنی بر تصمیم گیری متمرکز موجب کاهش بهره‌وری و رضایت شغلی در کارکنان می‌شود و در مقابل جو دوستانه موجب افزایش رضایت شغلی و نگرش مثبت در کارکنان می‌شود.

تحقیقات رابینز (1995) نشان داده كه كاركنان با رضایت شغلی بالاتر، از نظر فیزیك بدنی و توان ذهنی در وضعیت بهتری قرار دارند و از نظرسازمانی، سطح بالای رضایت شغلی منعكس كننده جو سازمانی بسیار مطلوب است كه منجر به جذب و ماندگاری كاركنان می­شود.

ادلر[2](2002) با انجام مطالعه‌ای دریافت که در سیستم‌هایی که شغل افراد دارای اهمیت است و آنها از آزادی عمل برخوردارند، باز خورد دریافت می‌کنند و شغل آنها مستلزم برخورداری از مهارت‌های متنوع است، کارکنان انگیزه و رضایت شغلی بیشتر و بهره‌وری بالایی دارند.

اسلاسکی و کاترایت[3](2002) در تحقیقی نشان داد که هوش سازمانی، عملکرد را در حوزه­های مختلف مدیریتی و کار گروهی افزایش می دهد. ضمن آنکه توانمندی­های هوش سازمانی می تواند سلامت روانی- جسمی را به همراه میزان پیشرفت شغلی در افراد تعیین کند.

پژوهشی در زمینه هوش سازمانی و بررسی آن در سازمان توسط کارل آلبرخت[4] (2003) در بین مدیران استرالیایی انجام پذیرفت که از بین 200 نفر از مدیران و معاونین 100 شرکت حاضر در یک سمینار، 128 نفر پرسشنامه هوش سازمانی را تکمیل کردند که نتایج سطحی خوبی را نشان داد. روش انجام این پژوهش بدین ترتیب بود که ابتدا کارل آلبرخت در سمینار مذکور برای مدیران و معاونین شرکت کننده هفت مؤلفه هوش سازمانی را توضیح داده و بعد از بحث و تبادل نظر هر مدیری با تکمیل پرسشنامه سطح هوش سازمانی سازمان خود را تعیین نمود. ...


[1] - Litain& stringer

[2] - Adler

[3] .Slaki& Cartwright

[4]. http:// www. Karl Albercht. com

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش هوش سازمانی ,

تاريخ : 11 دی 1395 | 14:13 | نویسنده : مهدی | بازدید : 34
مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)

مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)

دانلود مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)

مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 145 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 30

مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)

در  30 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

2-3- سهام عادی

2-3-1- مفهوم سهام و سهام عادی

الف) سهم

سرمایه هر شرکت سهامی، به قسمت­هایی مساوی می­شود که به هر یک از این قسمت­ها، یک سهم گفته می­شود. معمولاً قیمت اسمی سهام در ایران 1000 ریال است. هر فرد پس از خرید سهام مالک جزئی از دارایی شرکت می­شود(یورسیو و همكاران، 2010).

ب) سهام عادی

1- سهام عادی، سهامی است که شرکت­ها عرضه می­کنند و سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت می­شوند. دارنده سهام عادی هر زمان که بخواهد می­تواند سهام خود را بفروشد(وانگ و جین[1]، 2011).

2- كسی كه سهام عادی شركتی را می‌خرد حق مالكیت در آن شركت را به دست می‌آورد. او در درآمدها و سود شركت سهیم می‌شود. اگر میزان درآمد و سود شركت به مبلغ حائز اهمیتی نرسد و اگر زیان دهی شركت ادامه یابد، دارنده سهام عادی زیان خواهد كرد. این مطلب اهمیت زیادی دارد و باید آن را درك كرد. در مورد درآمد و سوددهی سهام عادی هیچ‌گونه تضمینی داده نمیشود و صاحب این سهام ممكن است سود بالایی ببرد یا زیان سنگینی بكند (هاشمی و همکاران، 1390).

2-3-1-1- مفاهیم مرتبط با سهام عادی

برخی از رایجترین مفاهیم مربوط به سهام عادی که باید صاحبان و متقاضیان این نوع سهام بدانند، به شرح زیر است:

2-3-1-1-1- حق مالكیت

كسی كه سهام عادی شركتی را می‌خرد برگهای سهام كه نشان دهنده مالكیت در شركت است، به او تحویل داده می‌شود. او می‌تواند این سهام را به راحتی به دیگری منتقل كند. انتقال این سهام از طریق پشت نویسی اوراق و انتقال آن به نام خریدار جدید صورت می‌گیرد. در بعضی از كشورها، افراد به منظور سهولت نقل و انتقال و دریافت سود سالانه، سهام خود را به نام مؤسسه كارگزاری خریداری می‌كنند و در این صورت تمام مراحل مربوط به نقل و انتقال و دریافت برگه سهام، سود سهام و غیره را مؤسسه كارگزاری انجام می‌دهد.

2-3-1-1-2- سررسید سهام عادی

سررسید سهام عادی محدود به عمر شركت است. ولی چون شركتها برای مدت نامحدود تشكیل می‌شوند می‌توان گفت كه سهام عادی سررسید ندارند.

از دیدگاه سرمایه‌گذاری، مردم می‌توانند در هر زمان، سهام عادی را خرید و فروش كنند. كسی كه این اوراق را می‌خرد، میزان بازده و سود دوره سرمایه‌گذاری را در نظر دارد.

سرمایه‌گذاران به سودهای آینده و افزایش قیمت سهام عادی توجه زیادی می‌كنند. میزان بازده را باید با توجه به یك زمان مشخص در آینده حساب كرد. اگر كسی در این اندیشه باشد كه سهام را برای همیشه نگه دارد، در آن صورت باید سودهای آینده سهام را با قیمت كنونی آن مقایسه كند. ولی گاهی قیمت بازار سهام بیشتر از ارزش ذاتی آن می‌شود. در این صورت بهتر است این سهام را بفروشیم. بنابراین، برآورد یا تعیین ارزش سهام فرآیند دائمی و همیشگی است (کردستانی و مجدی، 1386).

2-3-1-1-3- حق رأی

صاحبان سهام عادی در موارد زیر حق رأی دارند:

1-  تقسیم سود

2-  انتخاب هیأت مدیره و بازرس قانونی

3-  تغییر سرمایه شركت

4-  انتشار سهام جایزه

5-  تجزیه سهام

6-  ادغام شركت

7-  انتشار اوراق بهادار توسط شركت

8-  هر نوع تغییر در اساسنامه

گاهی شركتها انواع خاصی از سهام عادی منتشر می‌كنند كه دارنده آنها از حق رأی محروم است. برای مثال، امكان دارد یك شركت، سهام طبقه «الف» و سهام طبقه «ب» منتشر كند، كه دارنده سهام طبقه «الف» می‌تواند در همه امور شركت رأی بدهد، ولی دارنده سهام طبقه «ب» حق رأی محدود دارد، یا اصلاً حق رأی ندارد.

 


[1]- Wang & Jiang

...

2-5- پیشینه تحقیق

2-5-1- پژوهش­های انجام شده در ایران

عطایی (1379)، در تحقیق خود تأثیر افزایش سرمایه، تولیدات انحصاری و نوع مالکیت شرکت­ها را بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران و متغیر عرضه و تقاضا را بر قیمت سهام بررسی کرده است. یافته­های این تحقیق حاکی از عدم تعیین قیمت سهام براساس عرضه و تقاضا در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. همچنین تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در بورس اوراق بهادار تهران متأثر از افزایش سرمایه، مالکیت شرکت­ها و تولیدات انحصاری آن­ها بوده است.

در پژوهشی که توسط آقایی و همکاران (1383)، با عنوان بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق تهران انجام گرفته است، در این تحقیق به بررسی عوامل مالی و غیر مالی موثر بر انتخاب سهام یک شرکت توسط سرمایه گذاران پرداخته است، پژوهشگران در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که اکثریت سرمایه گذاران، علاقه کمی به سفته بازی و معاملات پر ریسک دارند. در مورد تصمیم گیری برای خرید سهام، هم معیارهای مالی، از قبیل تقسیم سود و سود هر سهم بسیار مربوط، هستند، با این حال اهمیت آنها کمتر از نوسانات قیمت و روند قیمت سهام در بورس است. در جدول زیر عوامل مؤثر بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در خرید سهام به همراه درجه اهمیت نسبی هر کدام از این عوامل ارائه شده است.

جدول (2-4) فاکتورهای مؤثر بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران و اهمیت نسبی هر کدام از آن­ها

 (منبع: آقایی و همکاران، 1383)

فاکتورهای مؤثر بر تصمیم­گیری

اهمیت نسبی هر عامل

روند قیمت سهام

86%

وضع بازار

80%

منبع سفارشات

78%

سود نقدی هر سهم

71%

سود هر سهم

67%

نسبت قیمت به سود

66%

بازده

55%

نوسانات قیمت سهام

50%

نوع صنعت

51%

افزایش سرمایه

52%

مدیریت

49%

محل اصلی عملیات شرکت

43%

مبنای شناخت

40%

 (تهرانی و خوشنود، 1384)، در تحقیق خود، به بررسی، شناسائی و رتبه­بندی گروه­های تأثیرگذار بر تصمیم خرید و فروش سهام سرمایه­گذاران فردی در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج حاصل از این بررسی­ها نشان داد که افراد سرمایه­گذار در بورس اوراق بهادار تهران به شدت تحت تأثیر شایعات و اخبار تأیید نشده و همچنین جو باز قرار دارند و برای تصمیم­گیری خود به ندرت از مشاوره متخصصان مالی و نیز کارگزاران بهره می­گیرند به علاوه سرمایه­گذاران فردی معتقدند که پیروی از جو بازار و تصمیم­های سرمایه­گذاران بزرگ و نهادی بیشترین سود را برای آن­ها دارد. جدول زیر این گروه­های تأثیرگذار به همراه رتبه هر کدام را نشان می­دهد.

جدول (2-5) رتبه­بندی گروه­های تأثیرگذار بر تصمیم خرید و فروش سهام سرمایه­گذاران فردی

(منبع: تهرانی و خوشنود، 1384)

عامل تأثیرگذار

      اولویت­بندی

شایعات و اخبار تأیید نشده

دوم

تصمیم­های سرمایه­گذاران نهادی

اول

تجزیه و تحلیل شخصی سهام

چهارم

مشاوره از کارگزارن

ششم

مشاوره از متخصصان مالی

پنجم

جوکلی بازار

سوم

تکیه بر اطلاعات نهایی شرکت­ها

هفتم

 ...

دانلود مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری سهام و سهام عادی (پیشینه و فصل دو پژوهش) ,

تاريخ : 11 دی 1395 | 14:13 | نویسنده : مهدی | بازدید : 30
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 43 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع

در  25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

صرع

بیماری صرع یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در ایران و جهان است و تخمین زده میشود نزدیک به یک میلیون نفر مبتلا به صرع در کشور ما وجود دارد. با توجه به آسیب شناسی روانی، مشکلات روانپزشکی در آن شیوع بالایی نسبت به جمعیت عمومی دارد و یک اعتقاد مشترک بین محققین وجود دارد که صرع خطر مشکلات روانپزشکی را زیادتر می کند و در مطالعات مختلف که در سطح جهان انجام شده شیوع بالای اختلالات عمده روانپزشکی به خصوص افسردگی گزارش شده است. در یک مطالعه موردی میزان این اختلال 80-19 درصد ذکر شده است (وینکلز، 2005). در مطالعات دیگر شیوع افسردگی 75-11 درصد، اختلالات روانی12-2 درصد و اختلالات اضطرابی 25-10 درصد گزارش شده است (گرابوسکا[1]، 2004). لذا در این بخش مباحثی در زمینه صرع ارائه می شود و در بخش بعد در زمینه ارتباط بین صرع و افسردگی مباحثی ارائه می شود.

2-10- تعریف صرع

صرع شایعترین بیماری نورولوژیک در جمعیت عمومی است و تقریباً یک درصد مردم دچار این بیماری هستند (وینکلزوهمکاران[2]، 2005).

صرع نوعی بیماری است که شخص مبتلا به آن مستعد حملات تکراری ناشی ازصرع می باشد وبنا براین تشخیص، بیماری صرع عبارت است از، سنجش احتمال بروز حملات بیماری.ازطرف دیگر،اگرفردی به دلیل آسیب در بخشی از مغز چندین بار دچارحمله شود ،احتمال بروز حمله بعدی وی بسیار بالا است ومطابق با تشخیص پزشکی به صرع مبتلا می باشد.اغلب پزشکان بیماری فردی راکه دریک سال دو بار دچارصرع شده باشد،صرع تشخیص می دهند .زیرا دراین وضعیت احتمال بروز حمله سوم بیش از80 درصداست(تورتا و كلر[3]، 1999).

مشکل تشخیص در افرادی دیده می شود که فقط یک حمله صرعی داشته اند ودراین موارد پزشک به کمک آزمایش های مختلف وبا استفاده ازمعلومات مربوط به نوع حمله و دلایل آن احتمال بروز حمله بعدی را ارزیابی می کند.


[1]. Grobowska

[2].Winkels,J,Kuky,R&Van,Dycky

[3]. Torta,R&Keller,R

...

2-18- تأثیر اختلال افسردگی بر روی زندگی افراد مصروع

حدود پنج بررسی درباره­ بیماران مبتلا به صرع مقاوم به دارو، نشان دهنده­ این موضوع است که افسردگی قدرت مندترین عامل زمینه­ساز برای هر دوره­ مرتبط با کیفیت مبتنی بر سلامت زندگی، حتی پس از کنترل حملات، شدت­ آن ها و دیگر متغیرهای روان­شناختی در آن ها می­باشد.

علاوه بر آن، افرادی که افسردگی آن ها مورد درمان قرار نگرفته،به طورمعناداری منابع سلامتی بیشتری را در همه گونه­های موجود مورد استفاده قرار داده­اند، فارغ از این که حملات­شان از چه نوع و زمان سپری شده از آخرین حمله­شان چقدر بوده باشد.هم چنین، افراد مبتلا به افسردگی اندک،متوسط وحاد به ترتیب،2-4 برابر بیشتر از افراد غیرافسرده به جلسات درمانی رفته­اند(کرستین وکرستین،2005).

2-19- آسیب شناسی:

تا به حال یک مدل واحد برای توضیح یا علت اختلالات افسردگی در صرع عنوان نشده است (کرستین وکرستین،2005).شواهد نشان می دهد شیوع افسردگی در صرع لوب گیجگاهی و صرع کانونی پیچیده بیش از دیگر انواع صرع است. مطالعات تصویری از مغز ارتباط بین وجود اختلالات مغزی را با افزایش شدت افسردگی نشان میدهد(گلیام[1]، 2005).

تغییرات عصب رسانه ای در صرع به عنوان یک عامل خطر در آسیب شناسی افسردگی در نظر گرفته شده است.به ویژه از نقش کمبود نوراپی نفرین، سروتونین ودوپامین در افسردگی بحث شده است (کرستین، کرستین، 2005).

ارتباط منشاصرع به عنوان یک عامل آسیب زا،در ایجاد افسردگی جای بحث دارد. روانپزشکان معتقدند که کانون سمت چپ نیمکره مغز یک عامل زمینه ساز در ایجاد افسردگی بین حمله ای است.در بیماران با صرع کانونی پیچیده،به همراه افسردگی، کاهش خون رسانی و کاهش متابولیسم گلوکزدر نیمکره چپ در مقایسه با نیمکره راست دیده شده است.(کرستین و کرستین، 2005).

عوامل روانی اجتماعی نقش بارزی در ایجاد علایم افسردگی دارند.از این عوامل میتوان میزان بیکاری بالا،  از دست دادن حس خودمختاری مثل محدودیت رانندگی، محدودیت شغلی، مشکلات خانوادگی و مشکلات زناشویی یا خود بیماری در افراد مصروع نام برد (کرستین و کرستین، 2005).

عوامل ارثی هم ممکن است در سبب شناسی نقش داشته باشند. یک تحقیق در کشور انگلیس ثابت کرده است که نیمی از همه بیماران مصروع به همراه افسردگی سابقه فامیلی اختلالات خلقی را دارند.

مصرف داروهای ضد تشنج همراه با عوارض منفی می باشدو ممکن است علایم افسردگی ایجاد کند.خطر افسردگی در تجویز ضد تشنج های جدیدتر مثل، تیاگابین[2]، فلبامات[3] افرایش می یابد (کرستین و کرستین، 2005). افسردگی در صرع در مقایسه با جمعیت ناتواندو بار شایعتر است که دلالت می کند افسردگی در صرع بیش از یک واکنش روانی یک ناتوانی است (ماریو و مندز، 2005).

2-20- خودکشی در صرع

میزان خودکشی موفق در صرع 5-4 برابر بیشتر از افراد غیرمصروع است (ماریو و مندز، 2005). و میزان آن در صرع موضع پیچیده  با منشا لوبگیجگاهی تا 25 برابر می رسد (مازان[4] و همکاران، 2004).بیشتر رفتارهای خودکشی در این افراد نتیجه مستقیم واکنشی به استرس های روانی اجتماعی بیماری صرع
نمی باشد و احتمالاً این رفتارها در ارتباط با رفتارهای شخصیت مرزی است.در مطالعه دیگر میزان بالای خودکشی در این افراد به اختلالات خلقی نسبت داده شده است(ماریو ومندز،2005).

2-21- پیشینه پژوهش

2-21-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

ارتباط میان اضطراب، افسردگی و صرع، در 18 بیمار بالغ با تمرکز بر لوب گیجگاهی چپ، و 21 بیمار با تمرکز بر لوب گیجگاهی راست،20 بیمار با تمرکز دو طرفه، و 16 نفر فاقد بروز حملات مورد بررسی قرارگرفتند. ...


[1]Gilliam

[2].Taigabine

[3].Felbamate

[4].Mazzan,Orsueei,F,De Risio,S&Briap,Mazza,S

...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بیماری صرع ,

تاريخ : 11 دی 1395 | 14:13 | نویسنده : مهدی | بازدید : 31
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 111 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار

در  53 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

2-1- مقدمه

امروزه یکی از مهم­ترین عوامل تأثیرگذار بر اقتصاد کشورها، سرمایه­گذاری و امور مربوط به آن است. این موضوع به دلیل اینکه عاملی برای تولید، اشتغال و به حرکت درآوردن چرخ­های اقتصادی هر کشوری است، از جمله موضوعات اجتناب ناپذیر است. سرمایه­گذاری از راه­های مختلفی صورت می­گیرد که از جمله آنها سرمایه­گذاری در سهام شرکت­ها از طریق بورس اوراق بهادار است(آگاتی[1]، 2012).بورس اوراق بهادار با فراهم­آوری ساز وکار لازم برای سرمایه­گذاری، در سهام شرکت­هایی که شرایط عرضه سهام خود را به مردم دارند، می­تواند در پویایی شرکت­ها و اقتصاد نقش بزرگی ایفا نماید؛ بنابراین، شرکت­ها با عرضه سهام از طریق بورس اوراق بهادار و سرمایه­گذاران با خرید سهام و سرمایه­گذاری در سهام شرکت­ها، امکان مشارکت را در توسعه اقتصادی به دست آورده و خود را جزئی کمک کننده به توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور می­دانند(تریو و همكاران[2]، 2010). سرمایه­گذاران در انتخاب سهام یک شرکت به منظور سرمایه­گذاری از عوامل متعددی تأثیر می­پذیرند. به طور کلی، سرمایه­گذاران در زمان تصمیم­گیری به دو عامل مهم ریسک و بازده توجه دارند. به علاوه، بالا بودن نرخ نوسانات اقتصادی و سیاسی، بی­ثباتی قوانین و مقررات و غیره به افزایش ریسک تصمیم­گیری در بورس اوراق بهادار منجر می­شود (Fayman & He, 2011). در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوأل هستیم که چه عواملی در تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در خرید سهام عادی مؤثرند؟

لازم به ذکر است در این تحقیق عوامل مالی و غیرمالی مؤثر بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران بررسی خواهد شد. در این فصل بصورت اختصاصی به بررسی مفاهیم پژوهش یعنی بورس اوراق بهادار، سهام عادی و عوامل مؤثر بر تصمیم­گیری سهامدارن شامل عوامل مالی و غیرمالی می­پردازیم و در بخش پیشینه پژوهش به بررسی مطالعات انجام شده در این زمینه خواهیم پرداخت.

 

2-2- بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار به معنای یک بازار متشکل و رسمی سرمایه است، که در آن سهام شرکت­ها و اوراق مشارکت، تحت ضوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرار می­گیرد. اوراق بهادار به غیر از پول، چك، سفته و نظایر آن به 2 نوع تقسیم میشود:

1-  سهام شركت­ها و واحدهای تولیدی، تجارتی و خدماتی،

2-  اوراق قرضه منتشر شده توسط دولت و مؤسسات خصوصی(فلوروس[3]، 2010).­

 

2-2-1- علل پیدایش بورس اوراق بهادار

پیدایش بورس در دنیا با دو پدیده، یکی پیدایش شرکت­های سهامی بامسئولیت محدود و دیگری پیدایش شرکت­های سهامی عام نیز مرتبط است.در گذشته، بازرگانان خطر کرده و ضرر دیده به دنبال ساز و کاری بودند تا ضرر و خسارات احتمالی را با شریک یا شرکای فرضی تسهیم نمایند و تنها فرمول ممکن ایجاد یا تأسیس یک شرکت سهامی با چند نفر شریک و سهامی متفاوت یا مساوی و مسئولیتی در حدود سرمایه پرداخت شده یا سهام خریداری شده بود. این فرمول ابتدا در سال 1553 میلادی در کشور روسیه تزاری و برای ایجاد شرکت MOSEOVIE به وجود آمد که قرار بود کالاهای آن از شمال اروپا راهی شرق آسیا و چین شود و لازم نباشد آفریقا را دور بزند.


[1]- Agathee

[2]- Theriou et al

[3]- Floros

...

 

2-2-5- مزایای سرمایه­گذاری در بورس

الف- نبود حد سرمایه مجاز

به نحوی که هر فردی با هر میزان سرمایه امکان ورود به این بازار را خواهد داشت.

ب‌- قابلیت نقدشوندگی بالا

این قابلیت موجب گردیده تا در شرایط عادی ورود و خروج افراد به این بازار در کمتر از چند روز فراهم گردد. که یقیناً با توسعه الکترونیکی بازار این مدت توانسته است به چند ساعت تقلیل نماید که تقریباً چنین وضعیت مشابه­ای به ندرت در سایر رویه­های سرمایه گذاری یافت می­شود(صالحی و منش، 2011).

ج‌- بازده بالاتر

بازدهی بالاتر از منابع پربازده شناخته شده در بازارهای مشابه، با در نظر گرفتن ریسک بهینه

د- تب گسترش این بازار

 که به عنوان عامل نادیدنی، بازار امروز ایران را فراگرفته و همچنان تا ظرفیت نهایی و تعادل، گام­های بسیار بزرگی در پیش رو خواهد داشت.

د‌- ظرفیت­های باز موجود

به نحوی که علیرغم تمام رشدهای این بازار همچنان ظرفیت­های رشد فوق­العاده بکر و دست نخورده­ای وجود دارد، که سیاست­های خصوصی­سازی دولت نیز بعنوان یکی از اهداف کلان اقتصادی در واقع تقویت کننده این موضوع می­باشد (بدری و رمضانیان، 1389).

2-2-6- مزایای ورود به بورس برای شرکت­ها

1-  استفاده از معافیت­های مالیاتی، شرکت­هایی که در بورس مورد پذیرش قرار می­گیرند مادامی­که از لیست سازمان بورس اوراق بهادار خارج نگردیده باشند، می­توانند نسبت به نرخ مقطوع مالیات حداقل از10% معافیت مالیاتی بهره­مند گردند.

2-  در بورس به جهت تمرکز سرمایه که با هدف مشارکت در حقوق شرکت­های مورد پذیرش صورت گرفته و تشکیل یک بازار هدفمند را داده است، امکان افزایش سرمایه بسیار ساده­تر از حالتی است که در شرکت­ها در خارج از بورس به این امر اقدام می­ورزند. چرا که مجبور خواهند بود تا برای افزایش سرمایه به دنبال شرکای جدید، که بعضاً با چانه­زنی نیز همراه خواهد بود و منجر به افزایش هزینه­های مرتبط با توسعه را فراهم خواهد گردانید مواجه گردند(خالید و امجد، 2012).

...

 

2-5- پیشینه تحقیق

2-5-1- پژوهش­های انجام شده در ایران

عطایی (1379)، در تحقیق خود تأثیر افزایش سرمایه، تولیدات انحصاری و نوع مالکیت شرکت­ها را بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران و متغیر عرضه و تقاضا را بر قیمت سهام بررسی کرده است. یافته­های این تحقیق حاکی از عدم تعیین قیمت سهام براساس عرضه و تقاضا در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. همچنین تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در بورس اوراق بهادار تهران متأثر از افزایش سرمایه، مالکیت شرکت­ها و تولیدات انحصاری آن­ها بوده است.

در پژوهشی که توسط آقایی و همکاران (1383)، با عنوان بررسی عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاران در بورس اوراق تهران انجام گرفته است، در این تحقیق به بررسی عوامل مالی و غیر مالی موثر بر انتخاب سهام یک شرکت توسط سرمایه گذاران پرداخته است، پژوهشگران در این تحقیق به این نتیجه رسیدند که اکثریت سرمایه گذاران، علاقه کمی به سفته بازی و معاملات پر ریسک دارند. در مورد تصمیم گیری برای خرید سهام، هم معیارهای مالی، از قبیل تقسیم سود و سود هر سهم بسیار مربوط، هستند، با این حال اهمیت آنها کمتر از نوسانات قیمت و روند قیمت سهام در بورس است. در جدول زیر عوامل مؤثر بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران در خرید سهام به همراه درجه اهمیت نسبی هر کدام از این عوامل ارائه شده است.

جدول (2-4) فاکتورهای مؤثر بر تصمیم­گیری سرمایه­گذاران و اهمیت نسبی هر کدام از آن­ها

 (منبع: آقایی و همکاران، 1383)

فاکتورهای مؤثر بر تصمیم­گیری

اهمیت نسبی هر عامل

روند قیمت سهام

86%

وضع بازار

80%

منبع سفارشات

78%

سود نقدی هر سهم

71%

سود هر سهم

67%

نسبت قیمت به سود

66%

بازده

55%

نوسانات قیمت سهام

50%

نوع صنعت

51%

افزایش سرمایه

52%

مدیریت

49%

محل اصلی عملیات شرکت

43%

مبنای شناخت

40%

 ...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
مبانی نظری و پیشینه پژوهش بورس اوراق بهادار ,