خريد بک لينک
گيفت کارت
رزرو آنلاين هتل خارجي
خريد سکه سوکر استار ارزان
رزرو آنلاين هتل خارجي
فلنج
سایت همسریابی
دانلود آرشیو پایان نامه در ایران
<-BloTitle->
<-BloText->

عضویت در سایت
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
ادرس سایت یا وبلاگ : http://
سال تولد:
جنسیت :
وضعیت تاهل :
کشور : (کشور محل سکونت)
شهر :
آیدی یاهو :
کد امنیتی : *

آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
<-TalarTitle-> <-TalarSub-> <-TalarHit-> <-Talarwriter->

تاريخ : 9 اسفند 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
دسته بندی مکانیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 77 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 53

فهرست عنا وین

مقدمه..........................................................................1

فصل اول – قابلیت های فن آوری اطلاعات..............................2

فصل دوم...........................................................................11

          بخش1  –  فن آوری ارتباطات و اطلاعات مورد نیاز مدیران فردا -  قسمت اول..........11

          بخش2 -  فن آوری ارتباطات و اطلاعات مورد نیاز مدیران فردا - قسمت دوم..................14

فصل سوم -  معماری اطلاعات..................................................................22

فصل چهارم –  دوره عالی مدیریت فن آوری اطلاعات......................................25

فصل پنجم – CIO ها برعملكرد IT نظارت می كنند................................................29

فصل ششم –  مدیریت و سیستم‌های اطلاعاتی.................................................31

فصل هفتم –  اطلاعات نیاز حیاتی مدیریت سازمان................................................36

فصل هشتم –  سیستم های اطلاعات مدیریت.......................................................39

فصل نهم - مدیریت اثربخش در فناورى اطلاعات........................................................43

فصل دهم -  الفبای مدیریت فناوری اطلاعات..................................................................48

فصل یازدهم –  مدیران نامدار IT در میان 25 مدیر برتر تجارت جهان................................53

فافد منابع

نو پا بودن صنعت فناوری اطلاعات در ایران و وجود پتانسیل بسیار بالا از متخصصان و همچنین سازمانها و موسسات بزرگ اقتصادی در کشور زمینه مناسبی را برای توجه جدی به توسعه تخصص ها و زیرساختهای فناوری اطلاعات فراهم کرده است. با توجه به این موضوع که امروزه سلامت و رشد اقتصادی ملت ها ارتباط مستقیمی با سطح مهارتهای آنها در فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد، لذا به جاست که با گسترش بستر های علمی و تحقیقاتی زمینه های فکری و فرهنگی توسعه فناوری اطلاعات را فراهم کنیم. توسعه زیر ساختهای فناوری اطلاعات امری است که به مرور به وقوع خواهد پیوست و در این میان مسائلی چون توسعه آموزشی وتوسعه فرهنگی که هر دو از لوازم جوامع دانش مدار هستند جای توجه و تعمق بسیار دارند. فناوری اطلاعات به عنوان دانش و به عنوان صنعت از درجه کار آفرینی بالایی برخوردار است و در نتیجه بهره گیری مناسب و توسعه مدیریت شده آن در ایران می تواند اثرات سودمندی در پیکره اقتصادی کشور ما داشته باشد. در این مقاله سعی خواهیم کرد چالش های مدیریتی را در عرصه فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار دهیم .

دانلود بررسی مدیریت در صنعت






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
بررسی مدیریت در صنعت ,

تاريخ : 9 اسفند 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید

پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید

دانلود پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید

پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید
پاورپوینت روان شناسی یادگیری 
روان شناسی یادگیری 
روان شناسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 404 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 341

پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید

فصل اول: عوامل مؤثر در یادگیری
فصل دوم: زمینه های یادگیری
فصل سوم: نظریة پیوندگرایی
فصل چهارم: نظریه بازتابی
فصل پنجم: نظریه رفتارگرایی
فصل ششم: نظریه کاهش سایق
فصل هفتم: شرطی شدن مجاورتی
فصل هشتم: شرطی شدن عامل
فصل نهم: نظریة یادگیری گالشت
فصل دهم: نظریة میدان شناختی
فصل یازدهم: نظریة رشد نگر یا شناخت شناسی تکوینی
فصل دوازدهم: نظریة مفهوم گرایی ابزاری
فصل سیزدهم: یادگیری معنادار کلامی
فصل چهاردهم: نظریة شناخت اجتماعی
فصل پانزدهم: اختلالهای یادگیری
فصل شانزدهم: انتقال یادگیری
فصل هفدهم: پردازش آگاهی یا یادآوری و فراموشی

دانلود پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت روان شناسی یادگیری 341 اسلاید ,

تاريخ : 9 اسفند 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
پاورپوینت روانشناسی رشد 2 - 151 اسلاید

پاورپوینت روانشناسی رشد 2 151 اسلاید

دانلود پاورپوینت روانشناسی رشد 2  - 151 اسلاید

پاورپوینت روانشناسی رشد 2   151 اسلاید
پاورپوینت روانشناسی رشد 2
روانشناسی رشد 2
روانشناسی رشد
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 47 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 151

پاورپوینت روانشناسی رشد 2  - 151 اسلاید

•1-روان شناسی رفتار آدمی را مطالعه می كند   •2-روان شناسی می تواند محیط روان شناختی مساعدی برای آدمی فراهم آورد تا افراد بشر بتوانند از زندگی سالم برخوردار شوند این جنبه كاربردی روان شناسی را «هنر» و « تكنولوژی رفتار » می نامند .   •   •روان شناسی هم علم است هم هنر •4-روان شناسی در شناخت رفتار آدمی از ادبیات ، تاریخ و دین كمك می گیرد •5-روان شناسی رشد شاخه ای از روان شناسی است كه تغییرات درونی و بیرونی را مطالعه می كند . • •6- روان شناسان رشد پنج هدف مهم را دنبال می كنند : •- كشف تغییرات سنی •- زمان تغییرات •- علل تغییرات •- اینكه آیا می توان این تغییرات را پیش بینی كرد یا نه ؟ •- اینكه آیا تغییرات فردی هستند یا همگانی ؟ • •7- اصطلاح رشد و تكامل به معنای یك رشته تغییرات پیشرفتی است كه در نتیجه نضج و تجربه پیدا می شوند •8- آدمی هرگز ایستا و ثابت نیست •9- تغییرات رشدی مداوم آدمی پاسخ به شرایط تجربی هستند • …

دانلود پاورپوینت روانشناسی رشد 2  - 151 اسلاید






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت روانشناسی رشد 2 - 151 اسلاید ,

تاريخ : 9 اسفند 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1 - 324 اسلاید

پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1 324 اسلاید

دانلود پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1 - 324 اسلاید

پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1  324 اسلاید
متون روانشناسی به زبان خارجی 1
 متون روانشناسی به زبان خارجی
پاورپوینت متون روانشناسی
دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 245 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 324

پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1 در 324 اسلاید زیبا و قابل ویرایش با فرمت pptx

 

طرح درس:

1- ارائه واژگان کلیدی و عمومی به منظور مرور معنی، معادل فارسی و تلفظ صحیح

2- مرور نکات پربسامد دستوری، واژگانی، تلفظی و معنایی با اشاره به خط مربوطه

3-مرور نکات مهم درک مطلب با انجام تمرینات درست/غلط   

4- مرور واژگان مهم با انجام تمرینات چند گزینه ای

اهداف آموزشی درس:

انتظار می رود دانشجویان پس از مطالعه این درس قادر باشند:

1- معنی و کاربرد واژگان مهم درس را بدانند.

2- نکات پربسامد دستوری، واژگانی، تلفظی و معنایی مرور شده را در متن های مشابه تشخیص بدهند.

3- متن های مشابه را با سرعت و سطح درک مناسب بخوانند.

4- متن های کوتاه انگلیسی را به فارسی برگردانند.

5- انواع کلمه انگلیسی را از هم تشخیص دهند.

دانلود پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1 - 324 اسلاید






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت متون روانشناسی به زبان خارجی 1 - 324 اسلاید ,

تاريخ : 9 اسفند 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
پاورپوینت آسیب شناسی روانی 279 اسلاید

پاورپوینت آسیب شناسی روانی 279 اسلاید

دانلود پاورپوینت آسیب شناسی روانی  279 اسلاید

پاورپوینت آسیب شناسی روانی  279 اسلاید
پاورپوینت آسیب شناسی روانی 
آسیب شناسی روانی  
آسیب شناسی 
روانی
دسته بندی روانپزشکی
فرمت فایل pptx
حجم فایل 1069 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 279

پاورپوینت آسیب شناسی روانی  279 اسلاید

تعریف آسیب شناسی روانی:   رشته ‌ ای كه به مطالعه ماهیت و شكل گیری رفتار، افكار، و احساسات نا بهنجار می ‌ پردازد.

چالش ‌ های پیش ‌ روی  این رشته عبارتند از:   .1 تحمل ابهام .۲ حفظ عینیت .۳ تعریف رفتار نابهنجار

تحمل ابهام:   یعنی توان مواجهه با اطلاعات ضد ‌ و ‌ نقیض

حفظ عینیت:   چون رفتار انسان پدیده ‌ ای است شخصی و بسیار تاثیر گذار كه باعث می ‌ گردد از عینیت موضوع مورد بررسی  دور شویم. ولی نباید به هر حال عینیت را با مشكل مواجه سازیم.   (توضیحات کامل در داخل پاورپوینت فایل )

دانلود پاورپوینت آسیب شناسی روانی  279 اسلاید






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پاورپوینت آسیب شناسی روانی 279 اسلاید ,

رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد اسید جیبرلیک

2130 کلمه (8 صفحه) 8 صفحه فارسی ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش مقاله انگلیسی به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش به همراه ترجمه شکل و جدول هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد منظور از 250 کلمه تعداد کلمات در متن انگلیسی هست و تعداد صفحات بر اساس آن نوشته شده است قیمت این ترجمه در بازار به ازا هر صفحه 3000 تا 5000 تومان میبشد ترج

دانلود رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد  اسید جیبرلیک

رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد  اسید جیبرلیک
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل docx
حجم فایل 261 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9

چکیده :یک آزمایش در مزرعه باغبانی شریی بنگلا دانشگاه کشاورزی، داکا-1207، بنگلادش، در طول بازه زمانی اکتبر 2012 تا مارس 2013 برای پیدا کردن اثر اسیدجیبرلیک بر رشد و عملکرد گوجه فرنگی انجام شد. آزمایش شامل چهار غلظت اسیدجیبرلیک شامل شاهد= G0 (بدون اسیدجیبرلیک)، G1 =75  پی پی ام اسیدجیبرلیک، G2 = 100 پی پی ام اسیدجیبرلیک  و G3 = 125 پی پی ام اسید جیبرلیک بوده است. این آزمایش در بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار انجام گرفته است. همه پارامتر به طور معنی داری در غلظت های مختلف اسیدجیبرلیک متفاوت بودند. بیشترین عملکرد (92.99 تن/هکتار) از تیمار G3 به دست آمد در حالی که G0 کمترین عملکرد (60.46 تن/هکتار) را نشان داده است.
کلمات کلیدی: Lycopersicon esculentum Mill ، گوجه فرنگی، رشد، عملکرد و اسید جیبرلیک.

Abstract :

An experiment was conducted in the Horticultural Farm of Sher-e-Bangla Agricultural University, Dhaka-1207, Bangladesh, during the period from October 2012 to March 2013 to find out the effect of GA3 on the growth and yield of tomato. The experiment consisted of four concentration of GA3 such as control G0= control (no GA3), G1= 75 ppm GA3, G2 = 100 ppm GA3 and G3= 125 ppm .The experiment was laid out in RCBD with three replications. All parameter varied significantly at different concentration of GA3. The highest yield (92.99 t/ha) was obtained from G3 treatment whereas the G0 gave lowest yield (60.46 t/ha).

Keywords: Lycopersicon esculentum Mill. Tomato, growth, yield, gibberellic acid.

دانلود رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد  اسید جیبرلیک






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد اسید جیبرلیک ,

رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد اسید جیبرلیک

2130 کلمه (8 صفحه) 8 صفحه فارسی ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش مقاله انگلیسی به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش به همراه ترجمه شکل و جدول هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد منظور از 250 کلمه تعداد کلمات در متن انگلیسی هست و تعداد صفحات بر اساس آن نوشته شده است قیمت این ترجمه در بازار به ازا هر صفحه 3000 تا 5000 تومان میبشد ترج

دانلود رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد  اسید جیبرلیک

رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد  اسید جیبرلیک
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل docx
حجم فایل 261 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9

چکیده :یک آزمایش در مزرعه باغبانی شریی بنگلا دانشگاه کشاورزی، داکا-1207، بنگلادش، در طول بازه زمانی اکتبر 2012 تا مارس 2013 برای پیدا کردن اثر اسیدجیبرلیک بر رشد و عملکرد گوجه فرنگی انجام شد. آزمایش شامل چهار غلظت اسیدجیبرلیک شامل شاهد= G0 (بدون اسیدجیبرلیک)، G1 =75  پی پی ام اسیدجیبرلیک، G2 = 100 پی پی ام اسیدجیبرلیک  و G3 = 125 پی پی ام اسید جیبرلیک بوده است. این آزمایش در بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار انجام گرفته است. همه پارامتر به طور معنی داری در غلظت های مختلف اسیدجیبرلیک متفاوت بودند. بیشترین عملکرد (92.99 تن/هکتار) از تیمار G3 به دست آمد در حالی که G0 کمترین عملکرد (60.46 تن/هکتار) را نشان داده است.
کلمات کلیدی: Lycopersicon esculentum Mill ، گوجه فرنگی، رشد، عملکرد و اسید جیبرلیک.

Abstract :

An experiment was conducted in the Horticultural Farm of Sher-e-Bangla Agricultural University, Dhaka-1207, Bangladesh, during the period from October 2012 to March 2013 to find out the effect of GA3 on the growth and yield of tomato. The experiment consisted of four concentration of GA3 such as control G0= control (no GA3), G1= 75 ppm GA3, G2 = 100 ppm GA3 and G3= 125 ppm .The experiment was laid out in RCBD with three replications. All parameter varied significantly at different concentration of GA3. The highest yield (92.99 t/ha) was obtained from G3 treatment whereas the G0 gave lowest yield (60.46 t/ha).

Keywords: Lycopersicon esculentum Mill. Tomato, growth, yield, gibberellic acid.

دانلود رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد  اسید جیبرلیک






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
رشد و عملکرد گوجه فرنگی (Lycopersicon esculentumMill.) تحت تاثیر سطح مختلف کاربرد اسید جیبرلیک ,

تاريخ : 9 اسفند 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
اقلیم خاک و آمایش زمین

4149 کلمه (16 صفحه) 18 صفحه فارسی ترجمه انگلیسی به فارسی، دانشگاه، پژوهش مقاله انگلیسی به همراه مقاله فارسی در قالب آفیس قابل ویرایش به همراه ترجمه شکل و جدول هر 250 کلمه 1 صفحه میباشد منظور از 250 کلمه تعداد کلمات در متن انگلیسی هست و تعداد صفحات بر اساس آن نوشته شده است قیمت این ترجمه در بازار به ازا هر صفحه 3000 تا 5000 تومان میبشد تر

دانلود اقلیم خاک  و آمایش زمین

اقلیم خاک  و آمایش زمین
دسته بندی پژوهش ها
فرمت فایل docx
حجم فایل 785 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 16

آب و هوا تا بحال مهم ترین عامل کنترل گسترش خاکهای (تشکیل خاک) از مواد مادری خود بوده، اما آن تنها نیست. تشکیل خاک  همچنین تحت تاثیر نوع پوشش گیاهی (که آن به طور اقلیمی اداره می­شود)، فعالیت های حیوانات از جمله انسان، مواد مادری و توپوگرافی قرار دارد. بسیاری از واکنش های شیمیایی که توسط آن ترکیبات معدنی از سنگ اصلاح شده رخ نمی­دهد مگر اینکه که درجه حرارت بالاتر از 10 درجه سانتی گراد برسد و این فرایند با افزایش 10 درجه سلسیوس بیشتر دیگر، افزایش میابد. همچنین به دنبال آن، آب قابل دسترس است ، خاک  توسعه میابد و سن بیشتر اقلیم در آب و هوای گرم نسبت به آب و هوای سرد شکل میگیرد، با توجه به اینکه در آب و هوای گرم، موجودات بیولوژیکی فعال­تر هستند. برخی از الگوهای اولیه برای طبقه بندی خاک بر اساس آب و هوا، گروه بندی خاک درون منطقه سرد، سرد معتدل، نیمه گرمسیری، گرمسیری بود که در آن بسیاری از نامها، توصیفی بودند. مناطق سرد، برای مثال، تندرا و خاک علفزار کوهی هستند و مناطق سرد معتدل، دشت چمنزار (CRUICKSHANK، 1972، صص 155-166) است. این مساله منجر به مفهوم «خاک منطقه­ای، نمونه­ای از مناطق که در آن آنها رخ می دهد، شده است. مناطق نیز ممکن است حاوی خاک تحت تاثیر برخی از عوامل محلی باشد و در نتیجه غیر معمولی تشکیل شود. به این خاک، خاک منطقه ای می­گویند. خاکهایی که توسعه پیدا نکرده ممکن است در هر رژیم آب و هوایی پیدا شود و به آنها  azonal می­گویند.

Climate is by far the most important factor controlling the development of soils (pedogenesis) from their parent materials, but it is not the only one. Pedogenesis is also affected by the type of vegetation (which is also climatically governed), the activities of animals including humans, the parent material, and topography. Most of the chemical reactions by which the mineral constituents of rock are modified do not commence until the temperature rises above 10°C, and their reaction rates double for every further 10°C rise above that. It follows that, provided water is available, soils develop and age faster in warm than in cold climates and it is in warm climates that biological organisms are more active. Some of the early schemes for classifying soils were based on climate, grouping soils into cold, cool-temperate, subtropical, and tropical zones, within which many of the names were descrip-tive. In the cold zones, for example, are tundra and mountain meadow soils, and in the cool-temperate zones prairie soils (CRUICKSHANK, 1972, pp. 155–166). This led to the concept of ‘zonal soils’, typical of the zones in which they occur. The zones might also contain soils formed under the influence of some local factor and therefore atypical. These were called ‘intrazonal soils’. Soils that had not developed at all might be found in any climatic regime, and were called ‘azonal’.

دانلود اقلیم خاک  و آمایش زمین






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
اقلیم خاک و آمایش زمین ,

پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)

پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)

دانلود پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)

پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 289 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 230

پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)

( به همراه پرسشنامه مربوطه («پرسشنامه تاثیر سیستم‌های انفورماتیک در عملکرد شرکت اختر برق اصفهان»))

چکیده

«سیستم‌های انفورماتیک» و «سیستم‌های نگهداری و تعمیرات» هر دو مفاهیمی هستند مهم و اساسی که تحقیق بر روی هر یک و استفاده از ثمرات آن در پیاده سازی و تحقق کامل ان دو در مراکز صنعتی، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند بسیار راهگشا و مفید باشد.

اگر چه هر یک از سیستم‌های فوق به تنهایی دارای اهمیت بسیار و از سوی دیگر پیچیدگی‌های خاصی نیز می‌باشند ولیکن مهم آن است که بتوان  با شناخت و احاطه کامل بر روی هر کدام بصورت جداگانه دست به ترکیب و درآمیختن این دو با هم زد. بکارگیری هماهنگ و توامان سیستمهای فو‌ق‌الذکر افزایش در کارآیی و بهره‌وری فراوانی را برای مجموعه بدنبال خواهد داشت.

در تحقیق انجام گرفته تمامی تلاش محقق بر آن است تا مفاهیم درست و کاملی از «سیستم‌های انفورماتیک» و «سیستم‌های نگهداری و تعمیرات» ارائه نموده و بدنبال آن تاثیر این دو را بر یکدیگر بیان نماید.

برای دستیابی به این هدف «شرکت تعمیرات انتقال» که وظیفه نگهداری و تعمیرات شبکه انتقال نیروی منطقه مرکزی ایران را عهده‌دار می‌باشد و «سیستم نگهداری و تعمیرات» را بعنوان مبنای اصلی کارکرد خود انتخاب نموده و سالها است که از این سیستم استفاده می‌کند. بعنوان «جامعه مورد مطالعه» این تحقیق برگزیده شده است. در ضمن با بکارگیری توامان «سیستم‌های انفورماتیک» در این شرکت فضای مناسبی برای رسیدن به هدف پژوهش بدست آمده است.

در ادامه با استفاده از روش «توصیفی ـ پیمایش» و پرسشنامه بعنوان ابزار تحقیق به آزمون سئوالات تحقیق پرداخته و نتایج حاصل از آزمون‌ها را بدست آوردیم.

سپس بررسی تاثیر ایجاد شده بصورت تفصیل بیان شده است و وجوه مختلف این تاثیر نیز در آزمونهای مختلف اندازه‌گیری شده است.

در پایان ملاحظه می‌شود که حاصل این سنجش نشانگر تاثیر مطلوب و بسزای «سیستم‌های انفورماتیک» بر روی عملکرد شرکت می‌باشد.

تاثیرگذاری بیشتر «سیستم‌های انفورماتیک» بر روی عملیات «نگهداری» نسبت به «تعمیرات» و رتبه‌بندی تاثیرات در هر بخش و بالاخره جمع‌بندی نهایی که بیانگر حاصل این پژوهش می‌باشد، در طول تحقیق به تفصیل ارائه می‌گردد.

فهرست

پیشگفتار

چکیده 

فصل اول: کلیات تحقیق                  1 

مقدمه                                   2 

الف ـ تبیین موضوع تحقیق                 4 

ب ـ اهمیت موضوع                         7 

ج ـ اهداف                               9 

د ـ سئوالات اصلی (اساسی)                 10

هـ ـ تاریخچه کوتاه                      11

و ـ متدلوژی تحقیق                       14

ز ـ تعریف عملیاتی واژه‌ها                14

ح ـ مباحث فصول آینده                    15

فصل دوم: مبانی نظری و سیر تطور موضوع         17

مقدمه                                   18

بخش اول                                 20

1- تکنولوژی                              20

2- سیستم‌های تکنولوژی اطلاعات              23

3- تعریف تکنولوژی اطلاعات                 24

4- تاریخچه تکنولوژی اطلاعات               28

5- کاربردهای سیستم تکنولوژی اطلاعات در سازمان 30 

الف ـ کاربرد عملیاتی                30

ب ـ کاربرد اطلاعاتی                  33

ج ـ کاربرد آموزشی                   36

6- پیاده سازی سیستم تکنولوژی اطلاعات     38

بخش دوم                                      44

1- جایگاه سیستم‌های نگهداری و تعمیرات     44

2- تعریف سیستم‌های نگهداری و تعمیرات      46

3- لزوم استفاده از سیستم‌های نگهداری و تعمیرات    47 

4- معایب ناشی از نداشتن سیستم‌های نگهداری و تعمیرات   48 

5- انواع روشهای نگهداری و تعمیرات        50

الف ـ نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود 50

ب ـ نگهداری و تعمیرات در هنگام بروز اشکال 51 

ج ـ نگهداری و تعمیرات پیشگیری         52

د ـ نگهداری و تعمیرات پیشگویی کننده   53

هـ ـ نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر  54

6- نگهداری و تعمیرات در سازمان‌ها         56

7- نگهداری و تعمیرات در شبکه انتقال نیرو 57

بخش سوم                                      59

1- تئوری های مبتنی بر عامل تاثیر         59

الف ـ جبر تکنولوژی                    59

ب ـ جبر سازمانی                       61

ج ـ دیدگاه اقتضاء و ضرورت             62

2- انواع تاثیر تکنولوژی بر سازمان       63

1-2- تاثیر سیستم‌های انفورماتیک بر اقتصاد سازمان 63 

2-2- تاثیر سیستم‌های انفورماتیک بر ساختار سازمان 67 

3-2- تاثیر سیستم‌های انفورماتیک بر عملکرد سازمان 72 

الف ـ تاثیر بر مهندسی مجدد منابع انسانی 72 

ب ـ تاثیر بر استراتژی سازمان    74

ج ـ تاثیر بر متمایز ساختن عملکرد سازمان 75 

د ـ تاثیر بر کارایی عملیات      76

هـ ـ تاثیر بر طراحی مجدد گردش کار  77 

بخش چهارم                                    79

مهمترین تحقیقات پیرامون تکنولوژی اطلاعات و عملکرد سازمان  79 

برگزیده تحقیقات انجام گرفته در ایران    84

خلاصه                                    88

فصل سوم: روش تحقیق                           89

مقدمه                                   90

1- روش تحقیق                             91

الف ـ بررسی‌های موردی                  92

ب ـ بررسی‌های آزمایشگاهی               93

ج ـ منابع دست دوم                     94

د ـ روش تحقیق از راه بررسی یا پیمایش  94

2- تحلیل عملی روش                       95

3- مدل تئوری و متغیرهای مورد آزمون      96

4- متغیرهای سئوالات فرعی                 97

5- معیارهای سئوالات فرعی                 98

6- جامعه آماری و روش جمع‌آوری اطلاعات     99

7- جامعه نمونه و پایایی و روایی پرسشنامه 100

خلاصه                                    104

فصل چهارم: تجزیه و تحلیلی اطلاعات             105

مقدمه                                   106

1- ویژگی‌های جامعه آماری                  107

الف ـ ترکیب جامعه آماری از نظر مدرک تحصیلی    108

ب ـ ترکیب جامعه آماری از نظر موقعیت شغلی 109

ج ـ ترکیب جامعه آماری از نظر سابقه کار 110

2- آزمون سئوالات تحقیق                   111

الف ـ سئوالات مرتبط                   112

ب ـ نوع و نحوه انتخاب تکنیک‌های آماری 112

3- سئوال فرعی اول                       114

4- سئوال فرعی دوم                       118

5- سئوال فرعی سوم                       121

6- سئوال فرعی چهارم                     125

7- مجموع کلیه سئوالات فرعی (سئوال اصلی پژوهش)    128

8- تحلیل واریانس                        132

9- تحلیل واریانس سئوال فرعی اول         133

10- تحلیل واریانس سئوال فرعی دوم        137

11- تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم        143

12- تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم      149

خلاصه                                    154

فصل پنجم : نتیجه‌گیری و پیشنهادات             156

مقدمه                                   157

1- نتایج تحقیق                           158

2- نتایج تحلیلی تحقیق                    159

3- محدودیت‌ها                             162

4- پیشنهادات                             163

منابع                                        167

الف ـ منابع فارسی                       168

ب ـ منابع انگلیسی                       171

ضمیمه                                        174

فهرست جداول و نمودارها

جدول شماره 1-2 : کاربردهای تکنولوژی اطلاعات در زمینه‌های اطلاعاتی و عملیاتی                                      39

نمودار شماره 2-2 : معیارهای سنجش بکارگیری اطلاعات        64 

جدول شماره 3-2 : طبقه‌بندی معیارهای تکنولوژی     80 

جدول شماره 1-3 : محاسبه واریانس سئوال‌ها و واریانس کل     102

جدول شماره 2-3 : آلفای کرونباخ هر سئوال      103

نمودار شماره 1-4 : ترکیب جامعه آماری به لحاظ مدرک تحصیلی     109

نمودار 2-4 : ترکیب جامعه آماری به لحاظ موقعیت شغلی       110

نمودار 3-4 : ترکیب جامعه آماری به لحاظ سابقه کار         111

جدول 1 : پرسش‌های مرتبط با سئوالات فرعی        112

جدول س 1-1 : پرسش‌های مرتبط با سئوال فرعی اول        114

جدول س 1-2 : رتبه‌بندی پرسش‌ها                 115

جدول س 1-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی اول     115

نمودار 4-4 : رادارچارت سئوال فرعی اول        117

جدول س 2-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی دوم    118

جدول س 2-2 : رتبه‌بندی پرسش‌ها                 119

جدول س 2-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی دوم     119

نمودار 5-4 : رادارچارت سئوال فرعی دوم        121

جدول س 3-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی سوم    122

جدول س 3-2 : رتبه‌بندی پرسش‌ها                 123

جدول س 3-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی سوم     123

نمودار 6-4 : رادارچارت سئوال فرعی سوم        124

جدول س 4-1 : پرسشهای مرتبط با سئوال فرعی چهارم      125

جدول س 4-2 : رتبه‌بندی پرسش‌ها                 126

جدول س 4-3 : آزمون فریدمن سئوال فرعی چهارم      126

نمودار 7-4 : رادارچارت سئوال فرعی چهارم      128

جدول س 5-1: مجموع سئوالات تحقیق               129

جدول س 5-2 : رتبه‌بندی سئوالات                 130

جدول س 5-3 : آزمون فریدمن کلیه سئوالات        130

نمودار 8-4 : رادارچارت کلیه سئوالات فرعی      131

جدول 6 : تحلیل واریانس سئوال فرعی اول از نظر مدرک تحصیلی     133

جدول 7 : تحلیل واریانس سئوال فرعی اول از نظر موقعیت شغلی     135

جدول 8 : تحلیل واریانس سئوال فرعی اول از نظر سابقه کار       136

جدول 9 : تحلیل واریانس سئوال فرعی دوم از نظر مدرک تحصیلی     138

جدول 1-9 : آنالیز سئوال فرعی دوم از نظر مدرک تحصیلی      139

جدول 10 : جدول LSD سئوال فرعی دوم           139

جدول 11 : تحلیلی واریانس سئوال فرعی دوم از نظر موقعیت شغلی                                            140

جدول 12 : تحلیل واریانس سئوال فرعی دوم از نظر سابقه کار      142

جدول 13 : تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم از نظر مدرک تحصیلی                                             144

جدول 14 : تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم از نظر موقعیت شغلی                                             145

جدول 1-14 : آنالیز سئوال فرعی سوم از نظر موقعیت شغلی     146

جدول 15 : جدول LSD سئوال فرعی سوم           147

جدول 16 : تحلیل واریانس سئوال فرعی سوم از نظر سابقه کار      148

جدول 17 : تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم از نظر مدرک تحصیلی                                           150

جدول 18 : تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم از نظر موقعیت شغلی                                           152

جدول 19 : تحلیل واریانس سئوال فرعی چهارم از نظر سابقه کار                                             153

 

فهرست منابع

الف ـ منابع فارسی

  • اخوان صراف، احمدرضا.، (1378)، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی اطلاعات و تاثیر آن بر عملکرد تجاری، اصفهان، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد دهم ص 59-72
  • آذر، عادل.،  مؤمنی، منصور.، (1379): آمار و کاربرد آن در مدیریت، انتشارات  سمت.
  • اسدی، ابوالقاسم.، (1370): اطلاعات و نظامهای اطلاعاتی در مدیریت، مجله مدیریت دولتی، دوره جدید شماره دوم، 18-1.
  • امیراحمدی.، اچ‌والاس، سی.، (1379): تکنولوژی اطلاعات، سازماندهی تولید و توسعه اقتصادی، ترجمه علیرضا طیب، نشر نصیر.
  • ایران نژاد پاریزی، مهدی.، (1378): روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، نشر مدیران.
  • بابایی، محمود.، (1378): نیازسنجی اطلاعات، انتشارات مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
  • برچ، جن. و نیستکی، گری‌گراد.، (1371): سیستم‌های اطلاعاتی در تئوری و عمل، ترجمه منوچهر غیبی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  • برنیکرهوف، روبرت اُ.، درسلر، دنیس ای.، (1377): اندازه‌گیری بهره‌وری، ترجمه دکتر محمود عبدالله‌زاده، نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  • برینکرهوف، روبرت.، اً درسلر.، دنیس ای.، (1377): اندازه‌گیری بهره‌وری، ترجمه محمود عبدالله‌زاده، انتشارات دفتر پژوهشی فرهنگی.
  • بیطرف، حبیب‌الله.، (1381): ساختار وزارت نیرو، پیک برق، سال هشتم، شماره 333. شنبه 21 اردیبهشت، ص 2.
  • جی. ای. پی. ام (مهندسین نگهداری و تعمیرات ژاپن).، (1377): نگهداری و تولیدات بهره‌ور فراگیر، ترجمه علی حاج شیر محمدی، انتشارات مدیریت صنعتی.
  • چلنجر، جان.ای.، (1381): ساختار آینده محیط کار، ترجمه مهری فهیمی، مجله تدبیر شماره 128، آذرماه 1381، ص 28.
  • حاج شیرمحمدی، علی.، (1377): برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات، انتشارات غزل.
  • حسن‌زاده، مریم.، (خرداد 1381): یادگیری الکترونیکی، مجله تدبیر سال سیزدهم، شماره 122.
  • دفت، ریچاردال.، (1378): مبانی تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  • رشید کابلی، مجید.، و رنجبریان، بهرام.، (1371): تکنولوژی و مدیریت تاثیر تکنولوژی بر ساختار سازمانی. مجله مدیریت دولتی، دوره جدید، شماره 16 ص 88 – 110.
  • رومی، مهرداد.، (1379): طراحی سیستم اطلاعات مدیریت (M.I.S) نگهداری و تعمیرات در شرکت شیر منطقه‌ای اصفهان، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  • سرمد، زهره.، بازرگان، عباس.، حجازی، الهی.، (1379): روشهای تحقیق در علوم رفتاری انتشارات آگاه.
  • شائمی برزکی، علی.، (1372): تاثیر تکنولوژی اطلاعات بر ساختار سازمان در موسسات صنعتی و خدماتی اصفهان. دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
  • غفرانی، فاطمه.، ملک‌پور، مهشید.، (1375): نقش مدیریت منابع اطلاعاتی در کنترل و توسعه سیستم‌های اطلاعات مدیریت، مجموعه مقالات پنجمین همایش تکنولوژی اطلاعات در صنعت برق ایران، معاونت منابع اطلاعات مدیریت.
  • فاطمی هرندی، حبیب‌الله.، (1380): بررسی موفقیت سیستم‌های اطلاعات مدیریت در سازمان‌های صنعتی و خدماتی استان اصفهان، اصفهان، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد دوازدهم ص 123 – 140.
  • فضل‌اللهی.، (1381): بار شبکه، اخبار صنعت برق، پیک برق، شنبه 21 اردیبهشت ص 4.
  • فقیه، نظام‌الدین.، (1375): مهندسی تعمیرات و نگهداری، انتشارات نوید.
  • فقیه، نظام‌الدین.، (1379): علم و فن‌آوری، انتشارات نوید.
  • لاودن، کنث‌سی.، لاودن، جین پریس.، (1380): نظام‌های اطلاعات مدیریت، ترجمه عبدالرضا رضایی‌نژاد، انتشارات رسا.
  • محمد‌نژاد، فرشید.، (1378): تکنولوژی اطلاعات و مهندسی مجدد، مجله تدبیر، سال دهم، شماره 94، مرداد 1378، ص 40- 43.
  • مومنی، هوشنگ.، (1372): سیستمهای اطلاعات مدیریت، نشر اتحاد.
  • مینتز برگ، هنری.، (1371): سازماندهی: پنج الگوی سازگار، ترجمه ابوالحسن فقیهی و حسین وزیری سابقی، انتشارات مرکز آموزش دولتی.
  • مک لوید، ریموند.، (1377): سیستمهای اطلاعات مدیریت، ترجمه مهدی جمشیدیان و اکبر مهدی‌پور عطارابادی انتشارات دانشگاه اصفهان.
  • هاروی، دوناله.، براون، دوناله.، (1377): رویکرد تجربی به توسعه سازمانی، ترجمه عباس محمدزاده، انتشارات مرکز آموزش دولتی

 

ب ـ منابع انگلیسی

  • Bedeian, A. G. (1984). Organization: Theory and analysis. Japan: Holt-Saunders.
  • Child, J. (1984). A guide to problems and practice (4th Ed.). London: Harper and Row.
  • Child, J. (1988). Information technology and organization. In K. Urabe, J. Child & T. Kagano (Eds.), Innovation and management: International Comparisons (pp. 255-301). Berlin: Walter de Gruyter.
  • Delone, W. H. & E. R. Mclean, E. R. (1992). Information system success: The quest for the dependent variable, Information System Research, 3, 1, 60 – 95.
  • Eaton, J. & Smithers, J. (1983). A manager’s guide to information technology. London: Heritage Publishers.
  • Galbraith, J. R. (1973). Designing complex organizations. Reading M A:  Addison-Wesley.
  • Garloff, E. A. (1985). Organizational theory and design. New York: Mc Graw-Hill Book Co.
  • Goodhue, D. L. (1998). Development and measurement validity of a task – technology fit instrument for user evaluation of information systems. Decision Sciences. 29 (1), 105 – 138.
  • Hussain, D. & Hussain, K. M. (1985). Information processing systems for managment. (2nd Ed.). Homewood: Irwin
  • Jamshidian, M. (1992a). The impact of IT on Organizational variables. Unpublished paper Utah State University.
  • Jamshidian, M. (1993). An Observation on the obstacles of computer installation and use in Iran. Proceedings of the first computer conference: Education, Research & application (pp. 16-26). Tehran, Iran: Faculty of Englneering, Tehran University.
  • Kendall, K. E. & Kendall, J. E. (1999). Systems analysis and design. Prentice Hall, NewJersey.
  • Khalil, T. (2000). Management of technology. Mc Graw-Hill companies, In New York.
  • Koontz, H. & Weihrich, H. (1988). Management (9th Ed.). New York: Mc Graw-Hill Book Co.
  • Leavit, H. J. & Whisler, T. L. (1958, Nov/Dec). Management in 1980’s. Harvard Business Review, 41-48.
  • Lucas, Jr, H. C. (1988). Utilizing information technology: Guidelines for Managers. Sloan Management Review.
  • Markus, M. L. & Robey, D. (1988). Information technology and organizational change: Casual structure in theory and research. Management Science, 43, 583-598.
  • Nji Aiaga, (1992). The Dialectics Between Appropriate Technology Public Policy and Rural Development: Implications for Discovery and Innovation in the Third World. Discovery and Innovation, Vol4, No. 1.
  • Pritchett price, (1994), New Habits for a Radically changing word. Pritchett & Associates, Dallas.
  • Scott, W. R. (1981). Organizations: Rational, natural and open systems. Englewood  cliffs, N. J. Prentice Hall Inc.
  • Sethi, V. & Hwang, K. T. & Pegels, C. C. (1993). Information technology and organizational performance: A critical evaluation of computer world's index of information systems effectiveness, Information and Management, 25.
  • Zeffane, R. M. (1989). Computer use and structural control. Journal of Management Studies, 266, 621-647.
  • Zeffane, R. M. (1992 a). Structural control in high and low user, user organizations in Australia. Information and Management, 23, 30-45
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

دانلود پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق)






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
پژوهش تأثیر سیستمهای انفورماتیک در عملکرد شرکت تعمیرات انتقال (اختر برق) ,

تاريخ : 21 بهمن 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : مهدی | بازدید : <-PostHit->
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی

دانلود فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل doc
حجم فایل 31 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی

در  25 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه


بهزیستی روان‌شناختی

امروزه دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به‌طور اعم و در روان‌شناسی به‌طور اخص در حال شکل‌گیری و گسترش است. در این دیدگاه علمی تمرکز بر روی سلامتی و بهزیستی از جنبه‌ی مثبت، توضیح و تبیین ماهیت بهزیستی روان‌شناختی می‌باشد (ریف وسینگر، 1998).

مفهوم بهزیستی روان‌شناختی

بهزیستی مفهوم کلیدی و اصلی تفکر گسترده‌ای است که شامل رضایت معمولی فرد از زندگی، احساسات مثبت و فقدان احساس منفی می‌باشد. اولین مؤلفه‌ی آن یک قضاوت شناختی درباره‌ی این است که زندگی فرد چه طور می‌گذرد، مؤلفه بعدی شادکامی فرد در سطوح تجارب شخصی است (داینر، اویشی و لوکاس[1]، 2003).

مفهوم بهزیستی شخصی به انواع ارزیابی‌های گوناگون (مثبت و منفی) افراد از زندگی‌شان اشاره دارد که شامل ارزیابی‌های شناختی و فکری (مانند رضایت از زندگی، رضایت شغلی، علائق و تعهدات) و واکنش‌های عاطفی به حوادث زندگی (مانند لذت‌ها، شادی‌ها، غم‌ها و دل‌تنگی‌ها) می‌باشد؛ بنابراین بهزیستی روان‌شناختی اصطلاحاً چیزی است که برای ارزیابی گوناگونی که مردم از زندگی خود، اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد، جسم و ذهنشان و شرایط محیطی که در آن زندگی می‌کنند، دارند. بهزیستی روان‌شناختی به درک افراد از زندگی خودشان در حیطه رفتارهای هیجانی و عملکردهای روانی و ابعاد سلامت روانی تعریف‌شده است. تحقیقات در مورد بهزیستی روان‌شناختی قلمروهایی از شخصیت، انگیزش و عامل‌های شناختی (ادراک، اعتمادبه‌نفس، خوش‌بینی) را نشان داده است که همه‌ی این عوامل در رضایتمندی افراد از زندگی مشارکت دارند (داینر،2006).

ویژگی‌های مهم روانی که فرد واجد سلامت می‌بایست از آن برخوردار باشد، احساس بهزیستی یا رضایتمندی است. احساس بهزیستی اصطلاحاً این‌گونه تعریف می‌شود: احساس مثبت و احساس رضایتمندی عمومی از زندگی که شامل خود و دیگران در حوزه‌های مختلف است. احساس بهزیستی هم دارای مؤلفه‌های عاطفی و هم مؤلفه‌های شناختی است. افراد با بهزیستی بالا به‌طور عمده‌ای هیجانات مثبت را تجربه می‌کنند و از حوادث و وقایع پیرامون خود ارزیابی مثبتی دارند، درحالی‌که افراد با بهزیستی روان‌شناختی پایین، حوادث و موقعیت زندگی‌شان را نامطلوب ارزیابی می‌کنند و بیشتر هیجانات منفی نظیر اضطراب، افسردگی و خشم را تجربه می‌کنند (می یرز و داینر[2]، 1995). علاوه بر این افرادی که سطوح بالای بهزیستی را تجربه می‌کنند به‌طور متوسط بیشتر قابل‌اعتماد هستند و همکاری بیشتری با افراد دیگر دارند (تو و داینر[3]، 2008).

بهزیستی روان‌شناختی را می‌توان واکنش‌های عاطفی و شناختی به ادراک ویژگی‌ها و توانمندی‌های شخصی، پیشرفت بسنده، تعامل کارآمد و مؤثر با جهان، پیوند و رابطه مطلوب با جمع و اجتماع و پیشرفت مثبت در طول زمان تعریف کرد. این حالت می‌تواند مؤلفه‌هایی مانند رضایت از زندگی، انرژی و خلق مثبت را نیز در برگیرد (کارادماس،2007).

کارول ریف (1998) از ترکیب مفاهیم مطرح‌شده درزمینه‌ی روان‌شناسی مثبت، به یک مدل چندوجهی بهزیستی روان‌شناختی دست‌یافت که منجر به ساخت مقیاس‌هایی با عنوان مقیاس‌های اندازه‌گیری بهزیستی روان‌شناختی ریف گردید. مدل بهزیستی روان‌شناختی ریف دارای شش بعد است که هر یک از ابعاد چالش‌هایی را در برمی‌گیرد که هر فرد در هنگام سیر به‌سوی کمال، یعنی زمانی که می‌خواهد شایستگی‌ها و استعدادهای خود را به منصه ظهور برساند، با آن‌ها مواجه می‌شود. این شش بعد در ترکیب با یکدیگر بهزیستی پایدار و عمیقی را منعکس می‌سازند که حاصل تحول مثبت فرد از گذشته تا حال می­باشد، به‌عبارت‌دیگر این ابعاد رشد و تکامل دائمی و پیوسته‌ای را منعکس می‌سازند که باور به هدفمند و معنادار بودن زندگی، داشتن توانایی برقراری ارتباط با دیگران، توانایی اداره زندگی شخصی و محیط اطراف و احساس خود تعیین گری را در فرد به وجود آورده است. شش وجه بهزیستی روان‌شناختی عبارت‌اند:

خودآئینی[4] به احساس خود تعیین‌کنندگی، استقلال و آزادی اطلاق می‌شود. فردی که بتواند بر اساس افکار، احساسات و باورهای شخصی خود تصمیم بگیرد، دارای ویژگی خودمختاری است. در حقیقت، توانایی فرد برای مقابله با فشارهای اجتماعی، به این مؤلفه مربوط می‌شود. مؤلفه هدفمندی در زندگی[5]، به مفهوم دارا بودن اهداف درازمدت و کوتاه‌مدت در زندگی و معنادار شمردن آن است. فرد هدفمند نسبت به فعالیت‌ها و رویدادهای زندگی علاقه نشان می‌دهد و به شکل مؤثر با آن‌ها، درگیر می‌شود. یافتن معنی برای تلاش‌ها و چالش‌های زندگی در قالب این مؤلفه قرار می‌گیرد (ریف، لاو، اسکس و سینگر[6]، 1998)، مؤلفه رشد شخصی[7] به گشودگی نسبت به تجربیات جدید و داشتن رشد شخصی پیوسته گفته می‌شود. فردی دارای این ویژگی همواره درصدد بهبود زندگی شخصی خویش از طریق یادگیری و تجربه است (ریف و کی یز، 1995)

 


[1] Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E

[2] Myers, D. G., & Diener, E

[3] Tov, W., & Diener, E

[4] autonomy

[5] Purpose in life

[6] Ryff, C. D., Love, G. D., Essex, M. J., & Singer, B

[7] Personal growth...

...

منابع فارسی:

 

احمدی، خدابخش، شیخ، مهدی و سرابتدی، حسن. (1391). نقش دلبستگی به خدا در تاب‌آوری و سلامت روان والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش پذیر. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 6، 1، 9-1.

اکبری، زهرا. وفایی، طیبه و خسروی، صدر اله. (1389). بررسی رابطه بین سبک‌های دلبستگی و میزان تاب‌آوری همسران جانبازان. طب جانباز،3،10، 17-12.

آقا یوسفی، علی‌رضا و شریف، نسیم. (1389). بررسی همبستگی بین بهزیستی روانی و حس انسجام در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکز. پژوهنده، 15، 6، 279-273.

بشارت، محمدعلی. (1387). رابطه نارسایی هیجانی با اضطراب، افسردگی و درماندگی روان‌شناختی و بهزیستی روان‌شناختی. پژوهش‌های نوین روانشناسی (روان‌شناسی دانشگاه تبریز)، 3، 10، 40-17.

بشارت، محمدعلی. صالحی، مریم. شاه‌محمدی، خدیجه. نادعلی، حسین و زبردست، عذرا. (1387). رابطه تاب‌آوری و سخت­کوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران. روانشناسی معاصر،3، 2، 49-38.

بشارت، محمد و عباس پوردوپلانی، طاهره. (1389). رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب‌آوری در دانشجویان. روان‌شناسی اجتماعی (یافته‌های نو در روان‌شناسی)، 5، 14، 124-111.

بهادری خسروشاهی، جعفر و هاشمی نصرت‌آباد، تورج. (1390). رابطه امیدواری و تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی در دانشجویان. اندیشه و رفتار (روان‌شناسی کاربردی)، 6، 22،50 -41.

به پژوه، احمد و رمضانی، فریدون. (1384). بررسی رضایت زناشویی والدین کودکان کم‌توان ذهنی و کودکان عادی. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز،22، 4(پیاپی 45)، 81 -72.

ثنایی، باقر. (1378). مثلث سازی و مثلث‌های پاتولوژیک در مشاوره خانواده. مجموعه مقالات همایش سراسر مشاوره، تهران: سازمان بهزیستی.

جعفری، اصغر. ثنایی ذاکر، باقر. پاشاشریفی، حسن و کرمی، ابوالفضل. (1389). مقایسه اثربخشی رویکردهای ارتباطی ستیر و تجربی ویته کر در کاهش وقوع طلاق در زوج‌های متعارض در آستانه طلاق. فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، 9،34،47-25.

جعفری، عیسی. اسکندری، حسین. سهرابی، فرامرز و دلاور، علی. (1388). اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای مبتنی بر مدل مارلات در پیشگیری از عود و افزایش تاب‌آوری در افراد وابسته به مواد. فراسوی مدیریت، 1، 3، 87 -77...

...

دانلود فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی






ادامه ي مطلب

امتیاز :


طبقه بندی: ،
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه پزوهش بهزیستی روان شناختی ,

<-BloTitle->
<-BloText->